NĂ€r startade du din atelje?
â Jag har haft flera olika ateljĂ©r. Ă r 1964 slutade jag konstfackskolan och flyttade hit till VĂ€stervik och dĂ„ hade jag en ateljĂ© pĂ„ BĂ„tsmansgatan, det var en vedbod som vi sedan byggde om till keramikverkstad och sĂ„ gjorde jag batik och mĂ„lade lite grann. Efter tio Ă„r flyttade jag till Strömsgatan. DĂ€r hade jag ett galleri som hette Tjustgalleriet som jag hade i ungefĂ€r 25 Ă„r. Ă r 1998 köpte jag det huset som jag har nu, och hĂ€r var det meningen att jag skulle syssla med batik, keramik och mĂ„la, men jag hinner inte med batik och keramik utan jag mĂ„lar och skriver böcker och artiklar.
För dom som inte vet, vad Àr en ateljé?
â Det Ă€r en arbetsplats för konstnĂ€rer.
Vilka tekniker anvÀnder du just nu?
â NĂ€r jag mĂ„lar anvĂ€nder jag akvarell och akryl. NĂ€r jag jobbar med akvarell anvĂ€nder jag smĂ„ penslar för att jobba med mycket detaljer och med akvarell mĂ„lar jag mycket stadsmiljöer, som kvarter med blommor och rabatter. VĂ€sterviks stadsmiljö med trĂ€husbebyggelsen Ă€r vĂ€ldigt inspirerande. NĂ€r jag Ă€r hemma och gör skisser i större format sĂ„ Ă€r det akryl som gĂ€ller. Det Ă€r roligt med akryl för dĂ„ kan man Ă€ndra och mĂ„la över, den torkar fort.
Vad föredrar du helst att jobba med?
â AkrylfĂ€rg skulle jag sĂ€ga att jag jobbar helst med. Men jag skriver ju vĂ€ldigt mycket ocksĂ„ just nu.
Hur kom det sig att sÀlarna placerades ut i VÀstervik?
â Det behövdes nĂ„got som markerade förbud mot biltrafik pĂ„ vissa stĂ€llen i staden.
â Och dĂ„ föreslog stadstrĂ€dgĂ„rdsmĂ€staren Jan Ramsby att man kunde ha trafikhinder som var fina och lite roliga, i stĂ€llet för bara en skylt med texten "Genomfart förbjuden". Han tog kontakt med mig och sĂ„ började vi att spĂ„na. Tillslut kom vi fram till att sĂ€lar vore passande.
SĂ€len kunde vara en symbol för att Ăstersjön har blivit renare. SĂ€len höll pĂ„ att dö ut pĂ„ grund av alla gifter som har slĂ€ppts ut i havet. I och med att man förbjöd sĂ€ljakt och att man rensade upp lite grand bland utslĂ€ppen sĂ„ har populationen ökat.
Hur skapade ni dessa sÀlar?
â Av en modell hjĂ€lpte bĂ„tindustrin Gaptec att göra en form, som skulle efterlikna en sĂ€l. SĂ„ dĂ„ ritade jag upp sĂ€len och var tvungen att göra en genomskĂ€rning för att se till att det slĂ€pper frĂ„n bĂ„da sidorna, dĂ„ man bygger den i en form. BĂ„tindustrin tyckte att man skulle göra sĂ„ att sĂ€lens huvud var rakt fram, men jag sa att sĂ€lens huvud skulle vara vĂ€nt mot trafiken. SĂ„ byggde dom upp sĂ€len i ett plastmaterial i storformat sĂ„ jag var tvungen att göra en sĂ„kallad rutförstorning av mina skisser och göra en genomskĂ€rning och sĂ€ga att hĂ€r har vi mitten pĂ„ sĂ€len och sĂ„ gör vi tvĂ„ halvor utav den och sen sĂ„ gjuter man en plasthölje omkring "pluggen." Med den formen Ă„kte vi ut till MĂ„lserums betongsfabrik, sĂ„ hĂ€llde dom betong i formen som fick stĂ„ upp och ned i tre dygn ungefĂ€r sĂ„ den torkade, sedan kunde man plocka ut sĂ€len. Vi gjorde 10 stycken sĂ€lar, och dom gjordes Ă„r 2009 sĂ„ det Ă€r fjĂ€rde Ă„ret som de stĂ„r ute i VĂ€stervik.
Var fick du inspirationen frÄn?
â Det var nĂ€r jag och stadstrĂ€dgĂ„rdsmĂ€staren pratade om detta och sĂ„ hade jag i uppdrag att kolla sĂ€lar. Jag var bĂ„de pĂ„ Skansen i Stockholm och i en djurpark i Göteborg dĂ€r dom har sĂ€lar, sĂ„ jag lĂ€ste in mig vĂ€ldigt mycket pĂ„ det.
Vi hade Àven en invigning av sÀlarna vid Grönsakstorget, dÀr en av sÀlarna stÄr.
Finns det nÄgot mer du skulle vilja tillÀgga om sÀlarna?
âJag tyckte att det var ett vĂ€ldigt roligt uppdrag och jag Ă€r glad över att de blev sĂ„ vĂ€l mottagna. Det Ă€r mĂ„nga som fotograferar dom och barn gillar att klĂ€ttra och leka pĂ„ dom. Det Ă€r jĂ€ttekul!