Sartre och Pippi på Stadsteatern
Sartres "Lortiga händer" möter en ny Pippi Långstrump på Stockholms stadsteater i höst. Men först "Juloratoriet" med nyskriven musik av Sven-David Sandström.
Sartre. Sara Sommerfeld och Andreas Kundler i Sartres "Smutsiga händer"", den första pjäsen av flera som diskuterar idéer och ideologi.Foto: Fredrik Sandberg/Scapix
Foto: Fotograf saknas!
- Det var liksom meningen, säger han i foajén efteråt.
Att kompositören och den store vännen av sakral musik, Sven-David Sandström, gör debut som teatermusiker i en pjäs som utgår från Bach är kanske inte så konstigt egentligen.
- Det är otroligt roligt, jag har varit här på teatern hela tiden, säger han.
Mycket musik, fast Dylan, Beatles och Rolling Stones, blir det även i Tom Stoppards "Rock?n?roll", fjolårets succé på West End, som nu får Skandinavienpremiär i regi av Margareta Garpe. I den här pjäsen fångas tre årtiondens politiska utopier genom musik.
Höstens affischansikte på Stockholm stadsteater är annars den frejdige Dan Ekborg som gör Ibsens Peer Gynt på stora scenen. Efter att ha sett hans frodiga älg i "En midsommarnatts dröm" känns det som en naturlig fortsättning. Enigt teaterchefen Benny Fredriksson och regissören Lars Rudolfsson är han som gjord för just rollen som den rumlande, impulsiva Peer.
Något helt nyskrivet blir det inte förrän 25 januari nästa år, då Jonas Karlssons "Första rummet" har urpremiär. Pjäsen handlar om ett par som levt ihop i tjugo år men aldrig kommit sig för att gifta sig. Dessförinnan, den 14 november, på Astrid Lindgrens födelsedag, blir det premiär för Jonna Nordenskiölds egensinniga dramatisering av Pippi Långstrump.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!