Skärgårdspojken som blev järnvägsman

Vid järnvägen. Rune Edström kom in vid järnvägen 1945, som 15årig elev. Här är det 1952 och han har stigit i graderna till förste trafikbiträde.

Vid järnvägen. Rune Edström kom in vid järnvägen 1945, som 15årig elev. Här är det 1952 och han har stigit i graderna till förste trafikbiträde.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2006-12-05 00:25
Rune Edström i Vetlanda föddes på Sturkö i Blekinge skärgård en julidag 1930. Sju år gammal flyttade han till Stora Askö i norra Tjust skärgård, sedan hans pappa blivit pastor i baptistförsamlingen där. Åtta år senare flyttade han till Normlösa i Östergötland.
Om sitt liv, både som barn på Stora Askö, och som vuxen ute i världen berättar han i sin bok Från tågexpedition och lastbilscentral, en bok som mest handlar om hans arbete inom transportbranschen. Men - även om han flyttade omkring en del - så tycker han fortfarande att Stora Askö är den vackraste platsen.
I det inledande kapitlet skriver han om mötet med Stora Askö, skoltiden då han gick tillsammans med barn från Koholmen och Horsö, och hade "den ambitiösa Fröken Fridén" som lärare. Hon tyckte att Rune skulle få studera men realskolan i Gamleby var för långt bort för att det skulle kunna realiseras.

Skolan låg i Asköbyn och där fanns också lanthandeln. Baptistkapellet där familjen Edström bodde låg tre kilometer bort på andra sidan ön.
Rune Edström skildrar barndomsåren med lillebror Nils, den ganska stränga hållningen i hemmet och om kraven på att pastorns pojkar skulle uppföra sig väl. Men också om skolkamraten som dog i tbc
Efter några år fick pojken Rune anställning som dräng hos John i Horsö, och följde med i fiskebåten tidiga morgontimmar. Han berättar livfullt om fiskefärder och notdragning och respekten för vattnet. Ibland arbetade han också åt Kalle i Källviken.
Och trots att de åt fisk så gott som varje dag i hemmet har Rune Edström aldrig tröttnat på fisk.

I Normlösa blev han också dräng men kom så småningom att arbeta på järnvägsstationen i samhället. Så började hans bana inom SJ och senare lastbilsbranschen. 1945 blev han elev på stationen och först 1964, 19 år senare, lämnade han järnvägen. Då kom han till lastbilscentralen i Vetlanda som expeditionsföreståndare och en ny yrkesbana tog vid.

Rune Edströms bok är ett angeläget vittnesmål om 1900-talets uppväxtvillkor och arbetsliv, framför allt om arbetet inom järnvägen och åkeribranschen. I större delen av boken uppehåller han sig vid arbetet, framför allt som tågklarerare på Mellersta Östergötlands Järnväg.
NY BOK
Rune Edström <BR><STRONG>Från tågexpedition&nbsp; <BR>och lastbilscentral <BR></STRONG>Museiföreningen Wadstena-Fogelsta Järnväg&nbsp;
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!