Vill du dela en känd läskedryck med mig? Om inte, kan du dela den med Andreas, Caroline, Christoffer, Elin, Karin, Mikael eller några av mina andra kollegor här på VT. Jag har nämligen sett även deras namn på flaskorna.
På jobbet hade vi en diskussion om det här med reklam för en tid sedan. Om hur läskjättens försäljning måste ha rusat i höjden sedan man började med sin namnkampanj. Det är bara att titta i sin egen flaskskörd. Tre flaskor har jag köpt på sistone, alla med familjemedlemmars namn. Ungefär lika många flaskor som jag normalt sett förbrukar på ett halvår. Åtminstone av en och samma dryck.
Hur reklam påverkar oss är intressant. De flesta hävdar att de inte påverkas, att de är självständiga och gör sina egna val – oavsett kampanjer. Men jag tror inte på det. Reklam påverkar en alltid, på ett eller annat vis. Och det handlar inte bara om att man väljer en viss chokladkaka framför en annan, utan också om hur man resonerar kring olika saker.
Därför slänger vi oss med sanningar som vi har hört i diverse reklamkampanjer. Som att vi tillbringar en tredjedel av våra liv i sängen och att det därför skulle motivera att köpa en alldeles för dyr säng. Det är ju ändå en livsinvestering.
Vi köper mensskydd av dyrare märken för att reklamen antyder att de är så effektiva att man inte ens märker att man har mens. Billiga lågprismärken, däremot, är bara skit och får till effekt att man blir ett riktigt mensmonster – grinig och otrevlig mot allt och alla under de där dagarna.
Vi unnar oss det där lilla extra lite oftare än vad plånboken och kroppen medger – ”because I’m worth it”. En slogan som någon smart reklammakare fått oss att använda i vardagen.
Och inte skulle ordet fredagsmys ha nått sådana höjder om inte en chipstillverkare fått för sig att använda uttrycket i sin reklam. Nu ÄR chips, åtminstone för många, en självklar del av fredagskvällen.
Själv förnekar jag inte det minsta att jag faller för billiga knep. Min man suckar irriterat varje gång jag kommer hem från affären med en ny yoghurtsmak eller en smart bra-att-ha-pryl som jag fått ögonen på tack vare placeringen i butiken eller de färgglada reklamskyltarna runtomkring.
Men mig gör det ingenting. Att konsumera reklam gör att jag får upp ögonen för nya produkter som jag annars inte hade testat. Kanske hittar jag nya favoriter. Och i längden hjälper det mig att hålla mig ajour med utvecklingen så att jag inte stannar upp i den värld som en gång var. Jag menar, varför äta sönderkokt söndagsstek och torrt vetebröd varje helg bara för att det var höjden av matkultur på 50-talet? Det finns ju så mycket som är både godare och mer spännande.
Bäst är förstås att ha ett öppet sinne och en nyfiken blick på världen runtomkring. Men ibland tryter tiden och fantasin. Och då fungerar reklamen utmärkt för att ge den knuff framåt som man kan behöva ibland.