Storslagen soprankväll

Hemvändare med lyskraft drar alltid till sig hjärtevarm publik. Ett fint exempel kom på lördagskvällen i Loftahammars kyrka. Operasopranen Sara Andersson har sina rötter där, ja bor där fortfarande så ofta hon hinner. Med ett så flackigt liv som en frilansande sopran har känns det säkert tryggt att kunna bromsa tempot på jord som hon känner igen.

En hemvändare, välkänd både som person och för sin sköna sopranröst, samt en för de flesta alldeles okänd pianist stod för lördagens Sommarkvällsmusik i Loftahammars kyrka: alltså Sara Andersson och Mats Jansson. Här  efter konserten med blommor i famnen och applåder i hjärtat. Foto: Ingemar Petersson

En hemvändare, välkänd både som person och för sin sköna sopranröst, samt en för de flesta alldeles okänd pianist stod för lördagens Sommarkvällsmusik i Loftahammars kyrka: alltså Sara Andersson och Mats Jansson. Här efter konserten med blommor i famnen och applåder i hjärtat. Foto: Ingemar Petersson

Foto: Ingemar Peterson

Kultur och Nöje2008-07-14 00:06
Till årets Loftahammarkonsert hade hon med sig pianisten Mats Jansson. Han är från Norrköping, spelar då och då tillsammans med Norrköpings Symfoniker där men är mer verksam som solopianist. Och inte minst ackompanjatör till solister som Sara. På den norrköpingska, men internationellt kända sångartävlingen Wilhelm Stenhammar International Competition har de två samarbetat flera gånger. För två år sedan kom Sara på en mycket hedrande tredjeplats.Operaarior och Romanser var lördagskonsertens rubrik. Av Saras över dussinet sånger var dock bara en namngiven som aria, hertigdottern Elsas dröm om räddning i Wagners Lohengrin. Den arian kräver precis den styrka som Sara bär inom sig. Fast i konserten fanns mer krävande inslag än så, till exempel Richard Strauss dramatiska Cäcilie ur hans "4 Lieder" från 1893.Operaagagenter som får höra Sara Andersson sjunga Cäcilie skulle nog vilja öppna soprandörren för henne i vilken Wagner-opera som helst. Sibelius sköna "Flickan kom från sin älsklings möte" blev även den just ett liknande möte . Den romansen rymmer allt från intim visa till laddad aria. Och Sara behärskar vidden, helt igenom.För att Sara skulle få en paus och vi på allvar hinna uppleva vilken pianist Mats Jansson är spelade han upp den första av Wilhelm Stenhammars tre Fantasier från 1895. Den är så tekniskt komplicerad och så storslagen att Mats Jansson gav konserten en oväntad dimension - vid sidan av all vacker sång. Apropå det där med 1800-årtalen. Det mesta programmet igenom var hämtat från tiderna kring förra sekelskiftet. Klart att man undrar om ens någon av dagens tonsättare skriver sånger som får sopraner att lysa?Extranummer? Jo, till och med ett par - applåderna gjorde det svårt för både Mats och Sara att lämna scenen/koret. Allra sist sjöng Sara Brahms älskade Wiegenlied. Och med den vaggsången i kroppen kunde vi alla lugnt och nöjda gå ut i sommarkvällen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!