Det är en "ren och harmonisk" utställning på så vis att samtliga konstverk har samma färgnyanser.
Paradoxalt nog är det samtidigt en dramatisk exposition som domineras av organiska former och allvarsamma ansikten.
Frisk jobbar med oljemåleri i lasyrteknik vilket är en klassisk metod, förklarar han.
Skiktmåleri är ett annat ord för det arbetssätt han använder sig av. Begreppet avslöjar att alstren består av flera lager transparent färg.
Det är en tidskrävande teknik, men metoden ger målningarna ett djup och en lyster som är svår att få fram om färgerna blandades direkt i ett enda lager.
Att utställningen domineras av en mörkt röd kulör – i kombination med bruna, dova, färger – är mer eller mindre en slump, och alltså knappast något medvetet grepp från konstnärens sida.
– Det blev en röd period eftersom jag hade mycket röd färg hemma. Just den här perioden hade jag heller inte möjlighet att komplettera med fler, säger han.
– Men nog kan det vara bra att ta till sig en färg och jobba koncentrerat med den ett tag. När man gör det lär man sig att hitta precis de nyanser man är ute efter.
Motiven är omväxlande föreställande och abstrakta/surrealistiska.
– Jag målar intuitivt. Ofta har jag en grundidé när jag börjar men sedan är det som om det undermedvetna tar över, säger Sven-Erik.
Konstverken har titlar som "Venetiansk fantasi", "Nattstad", "Fabrik", "Greklandsminne" och "Dörrögat". Det sistnämnda verket visar ett förvrängt ansikte, ungefär så som man ser det när man iakttar det genom titthålet i ytterdörren.
Målningarna hänger på plats i galleriet i närmare en månads tid, till och med den 21 februari.
Det är en utställning väl värd att se, så passa på!