Peck, som tidigare har regisserat bland annat dokumentĂ€ren âI am not your negroâ, har tagit seriens namn frĂ„n Sven Lindqvists bok âUtrota varenda jĂ€velâ. Lindqvist, som avled hĂ€rom Ă„ret, stĂ„r ocksĂ„ som en av seriens skapare och han förekommer nĂ„gra gĂ„nger i stillbilder.
För till skillnad frÄn de flesta andra liknande dokumentÀrfilmer bestÄr den hÀr inte av en mÀngd talking heads (de förekommer, men sparsamt). I stÀllet leder oss Peck fram och tillbaka genom alla Ärhundraden, resonerar pÄ ett personligt sÀtt kring vÄld och övergrepp och binder samman det som hÀnde för lÀnge sedan med det som hÀnder nu.
Om hur imperialismen behöver krig, hur detta krÀver mer och tyngre vapen, hur detta leder till mera krig, som krÀver tyngre vapen och sÄ vidare. Om hur rasismen utvecklades sedan européerna landsteg i Sydamerika och att man menade att de som bodde i Afrika var Ànnu mer lÄgt stÄende och dÀrför kunde behandlas som djur. Och sÄ vidare och sÄ vidare.
Han redogör för hur nazisterna egentligen var sist med folkmord och koncentrationslÀger, eftersom en rad europeiska stater, inte minst Belgien, lÄngt tidigare satsat pÄ folkmord för att gynna sin ekonomi. Den lista som rullas upp över det som under historiens gÄng Àr att betrakta som just folkmord Àr skrÀmmande lÄng.
Raoul Peck bildsĂ€tter pĂ„ en mĂ€ngd olika sĂ€tt. Stillbilder, journalfilmer, hemmafilmer frĂ„n den egna uppvĂ€xten, klipp ur filmer som âApocalypse nowâ, âKing Kongâ, âDen siste samurajenâ och âGangs of New Yorkâ. I bakgrunden finns hela tiden den bok som inspirerade till âApocalypse nowâ, Joseph Conrads âMörkrets hjĂ€rtaâ.
Det som inte fungerar Àr de nyinspelade scenerna med Josh Hartnett som en sorts det vita vÄldets vÄlnad som vandrar genom decennierna. Det kÀnns mest förvirrande.
Men i stort Àr detta en mycket bra och sevÀrd dokumentÀrserie. Den Àr stundtals plÄgsam, inte bara genom det vi ser utan ocksÄ genom det som sÀgs, men det Àr ocksÄ en oerhört viktig skildring som vi alla bör ta till oss.