Uppskattade interiörer

På bara några år har Karin Mamma Andersson blivit en av Sveriges ledande konstnärer. Förstapriset i Carnegie art award var bara en i raden av framgångar. I vår väntar en stor utställning i New York. Men med framgången kommer pressen.

En interiör från en ateljé. Karin Mamma Anderssons tavla "Vi arbetar alltid så nära varandra utan att veta om det" är en typisk Mamma Andersson-tavla.                                                                                                                                                                                                                               Foto: Karin Mamma Andersson

En interiör från en ateljé. Karin Mamma Anderssons tavla "Vi arbetar alltid så nära varandra utan att veta om det" är en typisk Mamma Andersson-tavla. Foto: Karin Mamma Andersson

Foto:

Kultur och Nöje2005-12-06 00:25
- Gör man bort sig i New York så åker man ut med arslet före, säger Karin Mamma Andersson.
Karin Mamma Anderssons målningar föreställer ofta interiörer. Rum som ibland innehåller människor, ibland inte. Ofta finns där andra konstverk och konstnärer. Mest slående är väl tavlan "Vi arbetar alltid så nära varandra utan att veta om det", där två konstnärer - en man och en kvinna - målar på varsin tavla bredvid varandra.
- Självbiografisk? Egentligen har jag tänkt att det är jag och Paul Gauguin. Man tittar ju alltid på någon man beundrar, säger Karin Mamma Andersson när hennes tavlor förevisas på pressvisningen av Carnegie art awards utställning i Stockholm.

På bara några år har Karin Mamma Andersson tagit klivit in i den absoluta konsteliten. Hon representerade Sverige på konstbiennalen i Venedig. Hon har ställt ut på respekterade gallerier i London och New York, finns utställd på Moderna museet i Stockholm. Och framför allt: hon tilldelades förstapriset i Carnegie art awards. Vilket betyder en stor ära. Och en miljon kronor.
Hur har det förändrat livet?
- Inte så mycket egentligen. Men därmed inte sagt att det inte betydde något. Det var en stor summa pengar som jag snabbt bestämde mig för att göra något nyttigt av. Så nu har vi köpt ett sommarställe.
Men framgången är inte odelat positiv menar hon. Pressen ökar, i takt med att erbjudanden haglar. Till våren ska hon ställa ut hos den högt ansedde galleristen David Zwirner i New York. Allt ska vara färdigt i april, vilket betyder att det är bråttom.
- Jag har mer huvudvärk än vad jag haft förut. Och det tror jag handlar om ren stress. Jag blir lättare rubbad ur min koncentration. Förut kunde jag mycket lättare bara sätta på off-knappen. I dag kan jag vara irriterad hela dan för att jag ska i väg på något på kvällen.
- Men jag vet ju hur det är att vara på den andra sidan. Då skulle man ju velat klappa till någon som hade sånt flyt och klagade, skyndar hon att tillägga.

Under arbetet med den kommande utställningen i New York har ett nytt motivval utkristalliserat sig. Interiörerna, som hittills prytt hennes tavlor, har tagits ett steg längre.
- Det blir nog mest en typ av scenbilder, interiörer från scener. Scenografier alltså. Teaterscenografier. Det är i alla fall det jag håller på med nu.
Hon har suttit i Dramatens arkiv och studerat gamla scenografier, sett hur man anstränger sig för att få det att fungera på både långt håll och nära. Och fascinerats av det djupt tillfällliga i scenens dekor; det är ett rum som bara finns i några veckor. Högst några månader.Fotnot. Fyra av hennes tavlor kan ses på Carnegie art awards utställning på Konsthögskolan i Stockholm. Där ställer även 20 andra konstnärer ut sina verk.
Utställningen pågår till och med den 29 januari 2006.
Mamma Andersson
Född 1962 i Luleå
Bor i en stockholmsförort med sambon Jockum Nordström och två barn.
Tog sig mellannamnet "Mamma" eftersom hon ändå kallades det av sina barn hela tiden.
Vann förstapris i Carnegie art awards i somras.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!