Urproffsigt i Odensvi kyrka

Det gÀller att komma överens nÀr man spelar. HÀr Àr det violinisten Axel Gerhardt och pianisten Eva Pierrou som tittar igenom noterna en sista gÄng innan det Àr dags att börja spela. Alltsammans hÀnde i Odensvi kyrka pÄ onsdagskvÀllen

Det gÀller att komma överens nÀr man spelar. HÀr Àr det violinisten Axel Gerhardt och pianisten Eva Pierrou som tittar igenom noterna en sista gÄng innan det Àr dags att börja spela. Alltsammans hÀnde i Odensvi kyrka pÄ onsdagskvÀllen

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2005-08-19 00:25
I Äratal har han sommartid bott i Odensviholm. Och synts till lite dÄ och dÄ. Helt enkelt sÄ ofta han har varit ledig frÄn Berlinfilharmonikerna och sin tjÀnst som professor pÄ Universitetet för de sköna konsterna i Berlin. Eller turnerat med sin ungdomsorkester i Gustav Mahlers anda. AlltsÄ handlar det om violinisten Axel Gerhardt.
I Är har han dessutom dragit hit en rad unga violintalanger för ett musikaliskt trÀningslÀger. I Är blev det ocksÄ premiÀr för nÄgot efterfrÄgat. En egen konsert i Odensvi kyrka tillsammans med pianisten Eva Pierrou, Äter vÀsterviksbo sedan ett par Är.

Partnervalet för konserten var perfekt, frÄn bÄda hÄll. Samma omdöme gÀller valet av musik, en sympatisk resa med Tartini, Beethoven, Brahms samt en liten VaggsÄng av Tor Aulin (ur hans Fyra Akvareller) som framapplÄderat extranummer.
BÄda Gerhardt och Pierrou Àr sÄ genomprofessionella konstnÀrer att den trygghet de sprider kring sig i ett konsertrum försÀkrar njutningen. För att verkligen kunna förmedla all rikedom som de nÀmnda tonsÀttarna vill dela med sig av krÀvs den klassen.
Eva Pierrou har ju, genom "sin" arrangörsförening con amore, egna tillfÀllen att framtrÀda för en större publik Àn den som samlades i Odensvi kyrka pÄ onsdagskvÀllen. Att Axel Gerhardt kan ta vÀgarna hÀrÄt Àven under nÄgon sÀsong Àr en önskedröm. Visst kom flera vÀstervikare - och tjustbor frÄn andra hÄll - till Odensvi den hÀr gÄngen. Men Ànnu fler borde fÄ chansen.

NÀr det stÄr "Sonat av Giuseppe Tartini" i ett programblad tror man jÀmt att det handlar om hans berömda DjÀvulssonat. Men hÀr hade de tvÄ valt att spela den nÄgot mindre kÀnda men, i mina öron Ätminstone, minst lika sköna g-mollsonaten "Didone Abbandonata". Den ger ocksÄ bÄde violinen och pianot (Odensvi kyrkas flygel) tillfÀllen till personlig tolkning.
Detsamma gÀller i Àn högre grad Beethovens Sonat i G-dur, den som brukar kallas champagnesonaten och som det riktigt bubblar i. Andra satsen, Tempo di Minuetto" Àr visserligen ett slags pensionÀrsmenuett, musikhistoriens lÄngsammaste, skulle jag tro. Men satsbeteckningen betyder sÄ lite i sammanhanget. Det tacksamma ligger pÄ det innehÄllrika planet.

Brahms-sonatten, Op 100 i A-dur, Àr annorlunda. Den karaktÀrsskarpa inledningen lever vidare trots att hela sonaten genomsyras av fantasifulla tempovÀxlingar. I mÄnga fall lÄter det rent "obrahmskt".
Allting verkar sÄ enkelt nÀr musikanter i hög klass spelar, bjuder pÄ sig sjÀlva. KvÀllen i Odensvi kyrka vÀxte till en stund av guld. Musikresan jag nÀmnde i inledning var en fin tanke i upplÀggningen. Tartini dog samma Är som Beethoven föddes. Beethoven gick bort fem Är innan Brahms kom till vÀrlden. NÀr Brahms dog hade Tor Aulin precis hunnit komponera sina fyra lÀckra akvareller. Hoppas bara att VaggsÄngen inte gjorde nÄgons hemfÀrd för sömning..
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!