Vrakens historia i Östersjön

Batymetribild av det drygt 90 meter långa tyska malmfartyget August Thyssen.  Foto: Marin Mätteknik

Batymetribild av det drygt 90 meter långa tyska malmfartyget August Thyssen. Foto: Marin Mätteknik

Foto:

Kultur och Nöje2008-05-06 00:06
I Östersjön finns det många vrak, både i våra egna farvatten och längre bort. Kronan och Wasa är bara två av många vrakfynd. I en ny bok berättar marinarkeologen och författaren Björn Hagberg om detta, tillsammans med dykaren och fotografen Jonas Dahm och dykaren och historikern Carl Douglas. Här möter vi vraket av lastångaren Nellie som förliste utanför Öland 1927, den tyska pansarkryssaren Prinz Adalbart som sprängdes utanför Lettland under första världskriget, sjukhsufartyget Steuben som torpederades utanför tyska kusten 1944, och flera andra kända fartyg som förlist. Bilderna tar oss med till en kuslig värld under vattnet, som stannat i tiden och först med dykarens besök blir sedd igen. Boken ger en bild av vad som möter vrakdykaren nere i vattnet, och berättar också sjöfartshistoria från Östersjön. De förlisningar som ges som exempel sätts in i sina historiska sammanhang. Det avslutande kapitlet handlar om DC3:an som sköts ner av ryssarna 1952, och som bärgades 2004. Även flygplansvrak finns på havets botten.Boken bjuder på intressant läsning, med bilder som underlättar förståelsen för marinarkeologi, bland annat om modern teknik som tas till hjälp i arbetet.
Ny bok
Björn Hagberg m flVrak i ÖstersjönPrisma
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!