Två programpunkter kopplade till utställningen återstår dock, dels en julgransplundring för barnen (i Ellen Keys anda), dels en föreläsning med rubriken "Reformdräkten – Kampen för bekväma och hälsosamma kläder".
Det är Adam Norman, museipedagog och dräkthistoriker, som ska berätta om denna del i kvinnokampen, det vill säga den som rör kläderna.
– I grund och botten handlade det om att skapa ett bättre liv för kvinnorna. Reformdräktsrörelsen hänger direkt samman med rösträttskampen. Alla delar i kvinnosaksrörelsen hänger ihop. Till syvende och sist gick det ju ut på att skapa ett bättre liv för kvinnan och ett jämlikt samhälle, säger Adam Norman.
Det var i slutet av 1800-talet som reformdräktsrörelsen uppstod. Man ville helt enkelt reformera kvinnokläderna.
– Fler och fler kvinnor vände sig mot det rådande modet, med hårt snörda korsetter och styvkjolar. Det var onaturligt och ohälsosamt, ansåg man.
Att de hårt snörda korsetterna inte var "snälla" mot kroppen är ju ganska uppenbart.
När det handlar om styvkjolarna (ett speciellt mode som var rådande under en stor del av 1800-talet), eller turnyr – som är den korrekta benämningen på klädesplagget – rörde protesterna framför allt att plagget var opraktiskt och obekvämt.
– Kjolen i klänningen byggdes upp med hjälp av ståltrådar och man vävde in tagel för att skapa den rätta formen. Bäraren av plagget kunde inte röra sig obehindrat i det, och det var dessutom svårt att sitta med turnyren.
Ellen Key var en av dem som hade idéer om ett annat sätt att klä sig för kvinnor. Hon förespråkade plagg, för kvinnor och barn, som var praktiska och bekväma.
Tankarna rörde framför allt material och utformning. Några konkreta skisser och ritningar presenterades också.
– Reformdräkten fick inget stort genomslag på 1800-talet. Men det verkar ändå som att ett frö såddes. För på 1920-talet blev ju modet ett helt annat, långt ifrån styvkjolar och korsetter. 20-talets mode var rakt, ledigt och ganska formlöst.
Adam Normans föreläsning äger rum på Västerviks Museum den 13 januari. Då berättar han mer ingående om reformdräktsrörelsen och kampen för ett hälsosamt mode.
Själva utställningen, "Denna dagen, ett liv" pågår till och med den 17 januari.
Möbler, porslin, böcker, fotografier, kläder och en hel del annat visas.
Föremålen har lånats in från Ellen Keys Strand, författarens vackra hem på sydsluttningen av Omberg vid Vättern. En hel del av utställningsföremålen kommer också från Västerviks Museums egen samling.
– Vi har till exempel saker från Ellen Keys dop och de plockas nu fram till utställningen, berättade Adam Norman inför utställningens öppnande i oktober.
Fem föreläsningar och en workshop, som på olika sätt haft koppling till Ellen Key, har också arrangerats under visningsperioden.
Utställning har byggts av Ellen Keys Strands föreståndare Hedda Jansson, domkyrkofloristen och designern Thomas Malm och personalen på Västerviks Museum.