NĂ€r den amerikanska skivbranschen röstade fram âCiriceâ som Grammyvinnare i kategorin för bĂ€sta metal-lĂ„t sĂ„ anslöt sig Ghost till en liten och exklusiv skara svenska artister. Priset Ă€r musikens motsvarighet till filmens Oscar.
â Det var en stor kĂ€nsla, sĂ„ klart. Att fĂ„ en Grammy Ă€r som att bli dubbad till riddare. Man blir legitim. Ăver en natt blev vi plötsligt intressanta för aktörer inom musikbranschen som inte tittat Ă„t vĂ„rt hĂ„ll förut, sĂ€ger . . . ja, en gast.
Mer personlig Àn sÄ vill han inte vara. Att visa ansiktet pÄ bild, eller framtrÀda med sitt namn Àr uteslutet.
Ghost bestĂ„r av en skara ânameless ghoulsâ, ungefĂ€r namnlösa gastar, dĂ€r alla döljer sina identiteter bakom masker och smink. LĂ€ngst fram stĂ„r djĂ€vulspĂ„ven sjĂ€lv, Papa Emeritus III. Han Ă€r den tredje i raden sedan gruppens debutskiva 2010. Eller grupp, nĂ€r albumet spelades in handlade det mest om ett âprojektâ, enligt gasten framför mig.
â Ett band blev vi först nĂ€r det var dags att spela lĂ„tarna live.
Han kallar sig âinitiativtagareâ till Ghost, skriver en majoritet av lĂ„tarna och lever stĂ€ndigt med allting runt bandet.
â Om jag bara pratar för mig, sĂ„ konsumerar Ghost nĂ€stan all min tankeverksamhet. En del Ă€r ju vĂ€ldigt osexigt, som att skriva pĂ„ papper eller byta bank. Jag Ă€r chef över 20 personer och gör allt som en egen företagare med tre bolag gör.
Hur mÄnga medlemmar har passerat genom gruppen sedan starten?
â UngefĂ€r tio.
Ghost presenteras som en satanistisk sekt, med mĂ„let att lĂ€gga under sig vĂ€rlden med rockmusik. Men i det svarta finns ocksĂ„ humor. Den internationella turnĂ©n 2015 kallades âBlack to the futureâ, och gruppens senaste ep, som kom i mitten av september, gĂ„r under namnet âPopestarâ. Papa Emeritus III Ă€r ocksĂ„ nĂ„got av en komiker, och sĂ€tter sig gĂ€rna pĂ„ scenkanten för att upplysa publiken om blommor och bin.
â Allt Ă€r ett resultat av erfarenhet. De riktigt nostalgiska av vĂ„ra fans tycker ju att det var bĂ€ttre förr, nĂ€r det inte var sĂ„ kul. Problemet Ă€r att om vi fortsatt enligt samma modell som i början, sĂ„ hade vi kanske inte kunnat göra det i sĂ„ mĂ„nga Ă„r till. Man mĂ„ste utvecklas i takt med formatet. En artists relation till sin publik Ă€r precis som vilken relation som helst. Det mĂ„ste du ta hĂ€nsyn till, sĂ€ger gasten.
Mindre skĂ€mtsam har Papa Emeritus III varit nĂ€r det gĂ€ller USA:s nĂ€sta president. Donald Trump avfĂ€rdades stadigt som en jĂ€vla skithög, âa fucking bastardâ, nĂ€r man spelade i USA i höstas.
â Vissa kvĂ€llar funkade det inte sĂ„ bra, dĂ„ blev reaktionen mest ett stilla mummel. Man ska komma ihĂ„g att USA inte Ă€r sĂ„ svartvitt som vi gĂ€rna tror. Alla som Ă€ter vegetariskt och gillar Hillary Clinton Ă€r inte smarta, alla som hĂ„ller pĂ„ med bössor och röstar pĂ„ Trump Ă€r inte dumma. Det Ă€r vĂ€ldigt korspollinerat.
Tror du pÄ Gud?
â Mina barn har börjat frĂ„ga mig om det dĂ€r, hur det ligger till, men det Ă€r svĂ„rt. Rent intellektuellt tycker jag att sannolikheten Ă€r rĂ€tt liten för att det finns en figur nĂ„gonstans som basar över allt. Men jag vill gĂ€rna tro att det finns nĂ„gon form av kraft, balans eller osynlig sfĂ€r som man kan enas med. Jag tycker inte att man, i ateismens namn, mĂ„ste bespotta religionerna som stĂ€ller till det för oss. Det Ă€r inte fel att ha en trosuppfattning. Det trĂ„kiga Ă€r nĂ€r den anvĂ€nds för att vara jĂ€vlig och Ă€cklig mot andra. De flesta religioner vi tjatar om i dag Ă€r ju pĂ„hittade av mĂ€nniskor för att kontrollera andra mĂ€nniskor. Jag tror att George Lucas Ă€r nĂ€rmast sanningen, och att det, precis som i âStar warsâ, finns en kraft som vi inte kan förklara.
Hur ser du pÄ Satan?
â Det Ă€r inte sĂ„ enkelt att Satan Ă€r ond och Gud Ă€r god, att satanism Ă€r ont och kristendom gott. Det finns vĂ€ldigt lite dokumenterad satanistisk verksamhet som har varit av ondo. Bevisen för att de goda religionerna gör ont Ă€r dĂ€remot Ă€ndlös. Satanistisk paraphernalia, alltsĂ„ symboler som uppochnedvĂ€nda kors och pentagram, Ă€r egentligen mer associerat med intellektualism, humanism och framĂ„ttĂ€nk. Satanism Ă€r en vĂ€ldigt modern företeelse, vĂ€ldigt popkulturell och kopplad till sĂ„nt vi gillar att gotta oss i, som skrĂ€ckfilm.
Ett av hans mÄl med Ghost Àr att Äterskapa den laddning som genom historien varit kopplad till kyrkan.
â Jag inspireras av kyrkan, av det rituella, av lukterna, av historiens vingslag. SĂ€rskilt nĂ€r man kommer frĂ„n en stad som Linköping. VĂ„r domkyrka Ă€r ju sĂ„ gammal att den var katolsk frĂ„n början. Det Ă€r inte svĂ„rt att tĂ€nka sig hur riffraffet, som bodde i sina trĂ€hyddor hĂ€r pĂ„ slĂ€tten, kĂ€nde sig nĂ€r man kom in dĂ€r och fick domen kastad i ansiktet. Det mĂ„ste ha varit en enorm Ă„ngest. För en fantasifull person som jag Ă€r det lĂ€tt att höra hur det viskar i kyrkvĂ€ggarna. Det Ă€r jag vĂ€ldigt intresserad av att Ă„terskapa med Ghost.
Vill ni pÄ ett bakvÀnt sÀtt visa allt som kan finnas i en religion?
â PĂ„ sĂ€tt och vis. Essensen i det vi gör Ă€r Ă€ndĂ„ att vi vill fĂ„ mĂ€nniskor att mĂ„ bĂ€ttre, inte sĂ€mre.
Och allt det mörka, symbolerna som signalerar ondska, finns de dÀr för mystikens skull?
â Jag tycker det. Mörkret Ă€r mer kittlande, det fĂ„r mig att kĂ€nna mest. Men dĂ€r Ă€r jag nog inte sĂ€rskilt originell. Det Ă€r vĂ€l ingen slump att en musikal som âThe phantom of the operaâ spelats sĂ„ lĂ€nge i New York och London, eller att berĂ€ttelsen om Dracula blivit en âevergreenâ. SjĂ€lv tycker jag att vi ligger nĂ€rmare âThe phantom of the operaâ Ă€n vad vi gör AC/DC, till exempel.
I slutet av mars ger sig Ghost ut pĂ„ den europeiska delen av sin pĂ„gĂ„ende Popestar-turnĂ©. En enda spelning i Sverige, pĂ„ Hovet i Stockholm, Ă€r inplanerad. Senast gruppen spelade pĂ„ hemmaplan i Linköping var i juni 2015. âMelioraâ, det tredje albumet, var pĂ„ gĂ„ng och inför det skiftade man pĂ„ve och inledde en ny âeraâ vid en fullpackad spelning pĂ„ klubben Doom. FrĂ„n arrangörshĂ„ll finns starka önskemĂ„l om att bandet ska göra om manövern inför nĂ€sta skiva. Ett krux Ă€r bristen pĂ„ konsertstĂ€llen med rĂ€tt förutsĂ€ttningar.
â Det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att hitta lokaler som passar i Linköping, sĂ€rskilt sĂ„na som erbjuder den form av visuella möjligheter som vi behöver. Det finns ju nĂ€stan inte. Nu Ă€r vi ocksĂ„ uppe i en storlek som gör att gigen riskerar att kannibalisera pĂ„ varandra. Linköping Ă€r lite för nĂ€ra Stockholm, sĂ€ger gasten.
Omkring 70 spelningar i Europa, Sydamerika och USA Àr planerade under 2017. DÀremellan Àr det ocksÄ tÀnkt att nÀsta album ska spelas in. Enligt gasten ges det troligen ut i början av 2018.
â Jag skriver egentligen hela tiden och har samlat pĂ„ mig massor av idĂ©er i mobiler och pĂ„ papperslappar. Nu ska vi börja göra demoinspelningar.
Som producent hoppas han pĂ„ Klas Ă hlund, som man arbetade med pĂ„ âMelioraâ. Ă hlund Ă€r bland annat kĂ€nd för samarbeten med Robyn, Katy Perry och Madonna.
â Ingenting Ă€r fĂ€rdigt, men jag hoppas pĂ„ Klas igen. Jag uppskattade samarbetet, och vill se om det kan bli Ă€nnu bĂ€ttre. Vi Ă€r i förhandlingstagen just nu, dĂ„ Ă€r inte jag sĂ„ delaktig. Det Ă€r mest managers som sitter och skriker pĂ„ varandra.
PĂ„ den nya skivan ska Ghost lĂ€mna det 1920-talsinspirerade och âMetropolisâ-futuristiska som omger âMelioraâ.
â NĂ€sta skiva blir absolut inte sĂ„. Den ska utspela sig mot en medeltida fond dĂ€r tortyr och gudsfruktan genomsyrar livet, dĂ€r hotet om gud och djĂ€vulen hela tiden Ă€r levande. Vi var dĂ€r pĂ„ vĂ„r första platta, men hade inte möjlighet att gestalta det fullt ut. Det kĂ€nns jĂ€ttekul att gĂ„ tillbaka till det.
Blir nÀsta pÄve allvarligare?
â Vi vet vem vi ska anstĂ€lla, hehe. Vi tror det i alla fall. Det blir en annan typ av pĂ„ve, men inte som folk har tĂ€nkt sig.
Fotnot: âMetropolisâ Ă€r en science fiction-film av tyske Fritz Lang frĂ„n 1927.