Hon gör poesi av rasbiologiska institutet

Den kritikerhyllade poeten Burcu Sahin var stammis pÄ rasbiologiska institutets arkiv under arbetet med sin nya bok. FrÄn arkivet tog hon med sig mÀngder av texter, som nu utgör en del av diktsamlingen "Blodbok."

Burcu Sahin Àr aktuell med diktsamlingen "Blodbok".

Burcu Sahin Àr aktuell med diktsamlingen "Blodbok".

Foto: Christine Olsson/TT

Litteratur2022-10-10 05:00

Burcu Sahin nĂ„s pĂ„ telefon frĂ„n Oslo – 500 meter över havet, som hon inflikar – dĂ€r hon numera Ă€r bosatt och arbetar för att frĂ€mja norsk-svensk kultur. LĂ„ngt borta frĂ„n det dagliga arbetet med sin nya bok berĂ€ttar hon om hur den kom till.

– Jag ville inventera det ideologiska innehĂ„llet som för mig har en spegling in i vĂ„r tid. Vad Ă€r det för typer av bilder, metaforer, sprĂ„k som genomsyrar den. Det behövs aktualiseras, sĂ€ger hon.

Textstölder

I dagarna publiceras hennes andra diktsamling, "Blodbok", en poetisk undersökning av det statliga rasbiologiska institutets arkiv i Uppsala. Dikterna i "Blodbok" bestÄr av textstölder frÄn bland annat arkivet, institutioner som Karolinska institutet och tidningsurklipp.

– Mitt möte med arkivet Ă€r att det Ă€r en fiktion, som rasbiologiska institutet vill visa fram. De har skapat och bevarat det hĂ€r arkivet och förmedlat en sanning om vad som hĂ€nde. Som författare sĂ„g jag en möjlighet att fiktionalisera vidare, möta min egen fantasi.

– Det har varit ett hantverksmĂ€ssigt svĂ„rt material. Jag har fĂ„tt testa en massa olika grepp. En del av texterna frĂ„n arkivet har jag gĂ„tt in för att förstöra.

BerÀttelse om utplÄning

Om författarens debutbok "Broderier", som tilldelades Katapultpriset 2018, handlar om mödrar, frÄnvarande fÀder, traditioner och sprÄk Àr "Blodbok" en berÀttelse om utplÄning.

– Om utplĂ„ning av jorden och mĂ€nniskor, sjĂ€lvutplĂ„ning och om ideologier -- vars slutmĂ„l Ă€r utplĂ„ning. Den finns ocksĂ„ en parasitĂ€r aspekt, dĂ€r Ă€ven den hĂ€r boken Ă€r parasitĂ€r, sĂ€ger författaren.

Tiden hon tillbringade pÄ rasbiologiska institutets arkiv gjorde nÄgot med henne. Hon berÀttar att hon kÀnde sig som ett spöke. Inga spÄr fick lÀmnas, inget smutsas ner. Vita handskar pÄ. Processen upplevde hon stundvis som mycket svÄr.

– Det var otydligt ibland vad som Ă€r vad eftersom det var mitt eget initiativ att jag gick in dit igen och igen.

En mörk bok

Burcu Sahin tycker sjÀlv att boken Àr mörk, och tÀnker att det beror pÄ att den inte erbjuder en enkel försoning.

– Jag kom inte till nĂ„gra stora insikter som hur fruktansvĂ€rt det var dĂ„ och hur bra det Ă€r nu. Det som finns Ă€r konfliktytorna och motsĂ€ttningarna som handlar om klassamhĂ€llet som vĂ€xte fram dĂ„, dĂ€r ras blev en sĂ„dan viktig frĂ„ga med sterilisering som resultat.

Hon tillÀgger:

– Jag har inga lĂ„nga slĂ€ktband i det hĂ€r landet. Att möta den historien var ett sĂ€tt att förstĂ„ Sveriges rasistiska, koloniala historia. Men ocksĂ„ för mig att göra ansprĂ„k. Vi som flytt hit Ă€r vĂ€ldigt oönskade i Sverige just nu och samtidigt utgör vi det man skulle kalla Sveriges arbetarklass.

Blodbok Àr ett trÀd med tjocka purpurfÀrgade blad. Men "Blodbok" Àr ocksÄ en parafras pÄ vitboken, som myndigheter och instanser upprÀttar och som syftar till försoning och upprÀttelse.

TT: Vad vill du förmedla med "Blodbok"?

– Jag vill förmedla att vi som försöker göra motstĂ„nd i denna tid inte Ă€r galna, att det finns en historia av det hĂ€r vĂ„ldet och en historia av antifascistiskt motstĂ„nd.

Fakta: Burcu Sahin

Burcu Sahin, född 1993, Àr poet och krönikör. Hon debuterade med diktsamlingen "Broderier" 2018, för vilken hon mottog Katapultpriset.

Tidigare undervisade hon pÄ Biskops-Arnös skrivarlinje, dÀr hon Àven har varit elev, samt pÄ Skrivarakademien.

För tillfÀllet bor hon i Oslo dÀr hon arbetar som kulturproducent för att frÀmja norsk-svensk kultur.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!