18 Ă„r gammal hörde Negar Naseh sin moster berĂ€tta om livet i Iran pĂ„ 80-talet, dĂ„ landet lĂ„g i krig med Irak. Hon pratade om sin balkong â och Negar Naseh sĂ„g en bild framför sig av en havande kvinna som stĂ„r ute bland vĂ€xterna med sitt första barn. Redan dĂ„ började hon skriva pĂ„ boken som kom att bli "En handfull vind". Den inleds hösten 1978, nĂ€r revolutionen skakar om alla iraniers liv.
Genom en mĂ€rklig slump ges den ut nu, 20 Ă„r senare â nĂ€stan samtidigt som protestvĂ„gor Ă„terigen sköljer över landet, sedan 22-Ă„riga Mahsa Amini dog efter att ha hĂ€ktats av landets moralpolis.
ââDet var en bisarr slump och en mĂ€rklig kĂ€nsla. Den feministiska rörelsen under den iranska revolutionen var liten men förstod snart att revolutionen bytt spĂ„r. Vissa i vĂ€nstern förstod ocksĂ„ men feministerna fattade snabbt eftersom sĂ„ mĂ„nga lagar infördes tidigt dĂ€r man skulle trycka ned kvinnans rĂ€tt, sĂ€ger Negar Naseh.
Spillror av revolutionen
Under tio Ă„r arbetade Negar Naseh med texten innan hon lade undan den, för att Ă„teruppta skrivandet för fyra Ă„r sedan. Boken rör sig inte i politikens brĂ€nnpunkt, utan snarare i spillrorna efter revolutionen. I centrum finns Minou, som gör sig redo att resa till sin man i Sverige. Hon Ă€r innesluten i hemmet, dĂ€r flera aktivister söker skydd under revolutionen â bland annat Akram, en ung kvinna som ocksĂ„ har blivit sviken i kĂ€rlek av en manlig revolutionĂ€r.
ââJag hade en period precis innan jag började skriva boken igen nĂ€r jag tittade pĂ„ allt av Pedro AlmodĂłvar. Jag var sĂ„ fascinerad av de kvinnliga relationerna, vĂ€nskaperna och familjerelationerna. Jag förstod att det var min ingĂ„ng.
Boken skildrar hur kvinnornas liv kringskĂ€rs allt mer, nĂ€r huvudduken blir obligatorisk och nya familjelagar tillĂ„ter tvĂ„ngsgifte och vĂ„ldtĂ€kt inom Ă€ktenskapet. Negar Naseh visar ocksĂ„ hur feministrörelsen i vĂ€st â med Kate Millett i spetsen â visserligen hjĂ€lpte till att dra uppmĂ€rksamhet till sina systrar i Iran i slutet av 70-talet. Men samtidigt förstod de inte riktigt rörelsen. De tyckte att den var för liten, för tandlös.
ââMĂ„nga i Iran var aktiva och fortsatte att vara det, men deras röster har aldrig varit sĂ„ uppmĂ€rksammade, sĂ€ger Negar Naseh, som trots allt ser att den feministiska rörelsen har fĂ„tt en stor symbolisk betydelse i Iran nu.
NĂ€r kvinnorna â och hela folket â Ă„terigen stĂ„r upp för demokrati tycker hon att omvĂ€rlden har reagerat för svagt och för lĂ„ngsamt. Efter att internet stĂ€ngts ner Ă€r det frĂ€mst exiliranier som har vĂ€djat till omvĂ€rlden om stöd. Det Ă€r komplicerat för Negar Naseh â hon vĂ€xte upp med förĂ€ldrar som lĂ€mnade Iran och hade en starkt politiskt fĂ€rgad barndom. Det gör att hon ryggar för det svartvita. Hon vill egentligen inte se sig som en talesperson.
ââSamtidigt blir man politisk om man lever i en politisk tid.
Kultur visar det mÀnskliga
Litteraturkritikern Sara Abdollahi har kommit till en liknande slutsats. Hon flydde frĂ„n Iran som barn och kĂ€nner bĂ„de hopp och sorg över det som nu hĂ€nder. I samband med protesterna lade hon upp en bild pĂ„ sociala medier med texten âom du tycker det Ă€r jobbigt med alla uppdateringar om Iran, tĂ€nk dĂ„ hur utmattande det Ă€r att leva i detâ.
Efter det skrev iranier till henne: âvar vĂ„r röst utĂ„tâ. Sara Abdollahi kĂ€nner ett ansvar att anvĂ€nda sitt inflytande, och anser att varje tagg med #mashaamini spelar roll.
ââInternet har blivit ett sĂ€tt att kommunicera med vĂ€rlden och varandra. Om alla gör det Ă€r det som att militĂ€ren omringas av hela vĂ€rlden. En nĂ€rvaro skapas och det hade varit fint om vi som Ă€r verksamma kulturarbetare hĂ€r i Sverige lĂ€ser en dikt, delar den pĂ„ nĂ€tet och taggar, liknande det vi har gjort med Ukraina, sĂ€ger Sara Abdollahi.
Nu har företrÀdare för svenskt kulturliv dragit igÄng flera upprop för Iran. Och bÄde Naseh och Abdollahi anser att kulturen har en roll att spela.
ââKulturen och litteraturen kan visa pĂ„ mellanrummen, mĂ€nskligheten och det existentiella. Jag tĂ€nker pĂ„ Marjane Satrapis "Persepolis", hur den rör sig mellan det vardagliga livet och det politiska skeendet. Kulturen kan visa hur en helt vanlig vardag kan luckras upp och försvinna, sĂ€ger Sara Abdollahi.
Ljus kÀnsla
Sara Abdollahi Àr noga med att inte utgÄ frÄn vÀsterlÀndska schabloner i sina beskrivningar av Iran. Negar Naseh skildrar ocksÄ en av de gamla förövarna nyanserat, hon gÄr innanför huden pÄ den störtade shahen och undersöker i sitt epos hur revolutionens efterdyningar pÄverkar mÄnga liv, i decennier.
Nasehs bok Ă€r politisk, men hon söker sig bort frĂ„n det alltför uppenbara â och ville trots de vĂ„ldsamma skeendena skapa en varm, ljus kĂ€nsla.
ââJag har skrivit mycket utifrĂ„n ilska förut men hĂ€r var jag tvungen att passa mig. Det finns mycket som har varit starkt och varmt och bra med att tillhöra en minoritet, i relation till majoritetssamhĂ€llet, med en kĂ€nsla av en gemensam kamp. Samtidigt som det hela tiden Ă€r en klangbotten som Ă€r mörk, sorglig och tung.