Kerstin Ekman glÀds över "denna Àrofulla utmÀrkelse" men tycker sjÀlv att priset borde gÄ till den danska författaren Kirsten Thorups roman "Indtil vanvid, indtil dÞden" som kommer i svensk översÀttning senare i vÄr.
ââDen handlar om det inre sönderfallet i ett land som inlett ett katastrofalt anfallskrig. Den gĂ„ngen Tyskland. I dag Ă€r det Ryssland som stĂ„r inför ödet att falla sönder efter krigshandlingar som först kan verka segerrika. Men krig Ă€r vanvett som leder till döden, sĂ€ger hon.
Stopp i avloppet
Kerstin Ekmans egen roman om den pensionerade jÀgmÀstaren och jaktlagsledaren Ulf Norrstig beskrevs av kritikern Ulrika Milles som "en rafflande och melankolisk meditation över vad det Àr att vara mÀnniska mot slutet av sin levnads vandring". Romanen blev en av fjolÄrets mest Àlskade och hyllade i den svenska utgivningen.
ââJag tycker att det Ă€r förunderligt att min lilla bok om en varg och om ett Ă€ldre par som fĂ„r stopp i avloppet kan bli sĂ„ uppskattad. NĂ„, stoppet fĂ„r ju stora konsekvenser för deras liv och ger till slut en ny öppenhet mellan dem. Roligt Ă€r det i alla fall, sĂ€ger hon.
Kontrollbehov
Ăven den andra svenska priskandidaten, Jesper Larsson, Ă€r tagen av den ryska invasionen av Ukraina som han tycker "överskuggar allt", Ă€ven en nominering till Nordiska rĂ„dets litteraturpris.
Jesper Larsson kan fÄ priset för sin andra roman, "Den dagen den sorgen", som handlar om den ensamstÄende pappan och byggnadssnickaren Bengt vars förhÄllande till tonÄrsdottern blir allt snÄrigare. Juryn framhÄller att personer som Bengt sÀllan skildras med omsorg i samtidslitteraturen, men att Jesper Larsson gör honom trovÀrdig som "misogyn, xenofob och med ett osmickrande kontrollbehov".
ââJag var vĂ€l kanske lite trött pĂ„ att huvudpersoner ska vara lite medelklassiga, men nĂ€r man skriver tar man inte hĂ€nsyn till det litterĂ€ra klimatet, man skriver det man mĂ„ste skriva. Det Ă€r svĂ„rt att förklara egentligen varför det blir som det blir.
TT: Vad betyder nomineringen?
ââDet Ă€r framför allt roligt att boken fĂ„r uppmĂ€rksamhet, sedan Ă€r det vĂ€l ett nödvĂ€ndigt ont att jag ocksĂ„ fĂ„r det.