Det visar sammanstĂ€llningen av statistiken för 2020 i den Ă„rliga rapport som Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska FörlĂ€ggareföreningen nu publicerar. Pandemin har varit gynnsam för bokförsĂ€ljningen â endast försĂ€ljningsökningen efter att bokmomsen sĂ€nktes 2002 kommer i nĂ€rheten.
ââDet Ă€r uppenbart att vi vill lĂ€sa böcker. NĂ€r vi fĂ„r mer tid lĂ€ser vi ocksĂ„ mer, det Ă€r vĂ€ldigt positivt, sĂ€ger Maria Hamrefors, ordförande i Svenska Bokhandlareföreningen.
Rapportens författare, Erik Wikberg, hÄller med:
ââDet hĂ€r visar att det finns en vĂ€ldig lĂ€slust i hela landet. Den knastertorra förklaringen Ă€r att vi har haft mycket fritid och inte sĂ„ mycket konkurrens av annat, en annan att vi har haft behov av fördjupande litteratur om existentiella frĂ„gor och av eskapism.
ââNĂ€r det gĂ€ller ljudböcker vet vi ocksĂ„ att sjĂ€lva sĂ€llskapsfaktorn, att höra en annan röst, kan ha varit viktig under pandemin nĂ€r sĂ„ mĂ„nga varit ensamma.
Inte till alla
I pengar stÄr försÀljningsuppgÄngen för 384 miljoner kronor, men den har dock inte kommit alla försÀljningskanaler till godo. Medan internetbokhandeln gÄtt starkt framÄt och tillsammans med bokklubbarna ökat försÀljningen med 19 procent har den fysiska bokhandeln minskat sin försÀljning med 19,1 procent.
ââĂven om det Ă€r en stor nedgĂ„ng finns det mĂ„nga positiva tecken ocksĂ„ för den fysiska bokhandeln. Jag tycker till och med att man kan sĂ€ga att bokhandeln Ă€r starkare nu Ă€n före pandemin, sĂ€ger Maria Hamrefors.
TT: Trots nedgÄngen?
ââJa, det Ă€r inte sĂ„ att kunderna inte har velat handla i bokhandeln, tvĂ€rtom. Det Ă€r ju det faktum att vi uppmanats att inte handla i butiker överhuvudtaget som slĂ„r igenom i statistiken, sĂ€ger hon och framhĂ„ller att försĂ€ljningen i fysisk bokhandel ökade under Ă„rets tvĂ„ första pandemifria mĂ„nader.
SommargÀster blev kvar
Störst tapp har bokhandlar som ligger i gallerior och storstÀder dÀr det varit folktomt, framhÄller hon. Andra butiker har tvÀrtom ökat sin försÀljning. HöganÀs respektive BjÀre bokhandel i SkÄne, har höjt omsÀttningen ordentligt, berÀttar bokhandlaren Christoffer Palmer som tillhör kedjan Ugglan. En av förklaringarna Àr att traktens bokköpande sommargÀster blivit kvar som distansjobbare under en större del av Äret.
ââVi har ökat 15 procent de senaste mĂ„naderna, nu tĂ€ljer vi inte guld med smörkniv Ă€ndĂ„ men vanligen gör vi kanske 2 till 3 procents vinst per Ă„r, sĂ€ger Christoffer Palmer.
ââVi har jobbat hĂ„rt och lĂ€nge med författarkvĂ€llar och event. Nu har vi fĂ„tt tillbaka uppskattning frĂ„n stammisar som vill att butikerna ska finnas kvar.
GenremÀssigt Àr det framför allt skönlitteraturen men ocksÄ kokböckerna som har sÄlt bÀttre under pandemiÄret. FörsÀljningen av barn- och ungdomsböcker dÀremot ökade stort i volym, men inte i kronor, vilket förklaras av att barn- och ungdomar har lyssnat till strömmade ljudböcker i högre utstrÀckning Àn tidigare.
ââBarnböcker sĂ€ljs mycket som presentböcker i fysisk bokhandel. Det Ă€r positivt att det inte varit en minskning, man ska ocksĂ„ veta att barn- och ungdomsböcker har ökat vĂ€ldigt starkt lĂ„ngsiktigt, sĂ€ger Erik Wikberg.