Stackars lilla rika flicka

Ni som följt Cecilia Gyllenhammar frĂ„n ”En spricka i kristallen” 2004 till ”StĂ€pplöperskan” 2012 blir inte besvikna.

Cecilia Gyllenhammar.

Cecilia Gyllenhammar.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Litteratur2017-11-28 09:33

Första boken om uppvÀxten i skuggan av den beundrade pappan Pehr G Gyllenhammar blev en stor succé. TvÄan Àr lika sjÀlvutlÀmnande, och berÀttar om Gyllenhammars alter ego Suss sÄriga skilsmÀssa.

I nya ”SĂ€ngkammartjuven” Ă€r Suss runt 45 Ă„r och singel. Hon bor i en trevlig vĂ„ning i Stockholm med sina tre pĂ„-vĂ€g-att-bli-vuxna-barn. Försörjning Ă€r inget problem, pappa betalar sĂ„ gĂ€rna.

Hon skriver, trĂ€ffar vĂ€ninnor, gĂ„r hundpromenader, raggar pĂ„ krogen?
 Men hon kommer liksom inte igĂ„ng med nĂ„nting, kĂ€nner sig ”anvĂ€nd” efter slafsiga tillfĂ€llighetsligg, vĂ€nder pĂ„ dygnet.

I bokens inledning blir jag riktigt trött pÄ den rika flickan som inte precis behöver slita för brödfödan, men som sitter kvar i offerrollen.

VĂ€x upp, kvinna!

Fy pÄ mig. Det Àr djupt orÀttvist. Och skickligt ­gestaltat av författaren, precis sÄ vill hon att jag ska kÀnna. Men snart följer jag med bultande hjÀrta Suss skyddslösa lÀngtan ­efter erotik och kamratskap.

Det Àr klart att hon inte kan vÀrja sig nÀr Patrik dyker upp, en trevlig, vacker man i passande Älder, halvlyckad författare och litteraturkritiker. Han lagar mat, pratar med hennes barn som med vuxna, smeker henne och snittar blommor med samma varma hand.

Suss och Patrik tycks ha ett jĂ€mstĂ€llt förhĂ„llande, ett sĂ„nt hon drömmer om, men det Ă€r hon som betalar (han ska betala igen senare?
) samtidigt som han ger en biljett in i vĂ€rmen för henne.

SamhÀllet bygger pÄ tvÄsamhet, nu blir de bjudna pÄ förlagsmingel och parmiddagar.

Suss vĂ€grar tro det nĂ€r vĂ€nnerna varnar, det gĂ„r rykten, han dricker, han har hemska skulder
 Plötsligt försvinner pengar
 sedan Ă€rvda smycken.

Ja, ni förstÄr sjÀlva, perfekte Patrik limmar pÄ rika Suss som en klassisk sol-och-vÄrare.

LĂ„ter det simpelt? Åh, det Ă€r det inte. Cecilia Gyllenhammar har ett snabbt, collageaktigt sprĂ„k med perspektivförskjutningar, och hon Ă€r obarmhĂ€rtigt Ă€rlig – och modig. TĂ€nk sĂ„ pinsamt och ”kvinnligt” svagt att gĂ„ pĂ„ dunsterna frĂ„n oĂ€rliga blĂ„ ögon!

Författaren sÀger sjÀlv att hon skriver bekÀnnelse­litteratur, Àven om det Àr romaner och inte memoarer det handlar om.

Förlagan till Patrik finns, men heter nÄt annat.

I romanens dramatiska upplösning tar Suss Àntligen kommandot över sitt eget öde (jag avslöjar inte hur) och det blir riktigt spÀnnande.

NÀr sista sidan Àr slut tÀnker jag: Heja Suss, den vuxna kvinnan.

Litteratur

Cecilia Gyllenhammar

SĂ€ngkammartjuven

Bladh by Bladh

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!