Wanda Bendjelloul sprider "Dalenglitter"

Otrevliga kunder, sexism och bristande hygien – Wanda Bendjellouls debutroman skildrar det undanskymda arbetet i en snabbmatsrestaurang. Men "Dalenglitter" nyanserar ocksĂ„ grader av klasstillhörighet i svenska och polska förorter.

Wanda Bendjelloul debuterar med en arbetarskildring frÄn en snabbmatsrestaurang. "Det Àr helt drÀnerande att jobba inom serviceyrken och hela tiden se till mÀnniskors behov. Jag tror inte mÄnga reflekterar över det nÀr de vill ha sin hamburgare lite snabbt, att det Àr ett vÀldigt krÀvande och vÀldigt slitsamt arbete. Som ung mÀnniska har man svÄrt att sÀtta grÀnser mot dem som övertrÀder dem i sÄdana hÀr miljöer och har man inte uppbackning frÄn en bra chef sÄ kan man fara vÀldigt illa".

Wanda Bendjelloul debuterar med en arbetarskildring frÄn en snabbmatsrestaurang. "Det Àr helt drÀnerande att jobba inom serviceyrken och hela tiden se till mÀnniskors behov. Jag tror inte mÄnga reflekterar över det nÀr de vill ha sin hamburgare lite snabbt, att det Àr ett vÀldigt krÀvande och vÀldigt slitsamt arbete. Som ung mÀnniska har man svÄrt att sÀtta grÀnser mot dem som övertrÀder dem i sÄdana hÀr miljöer och har man inte uppbackning frÄn en bra chef sÄ kan man fara vÀldigt illa".

Foto: Claudio Bresciani / TT

Litteratur2020-09-23 07:10

Hur ser egentligen en pommes frites-korg pÄ en hamburgerkedja i Jönköping ut? Det Àr sÄdant som mÀnniskor numera vill diskutera med journalisten och författaren Wanda Bendjelloul. I sin debutbok öser hon ur en kunskapsbank hon aldrig trodde att hon skulle fÄ nytta av, som till exempel innefattar hur tre gram isbergssallad kÀnns i handen.

– Det Ă€r lustfyllt att fĂ„ prata om alla detaljer frĂ„n den tiden. TyvĂ€rr Ă€r det mĂ„nga som förstĂ„r senare i livet att de ocksĂ„ har varit med om saker som inte var okej, men som de var för ung för att formulera dĂ„, sĂ€ger hon.

Wanda Bendjelloul skildrar hur brÀnnsÄr tÀcker armarna efter att den unga huvudpersonen skrapat bort gammalt kött frÄn grillen, och hur det kÀnns att svabba bort blod pÄ en toalett dÀr en kvinna just har dött i en överdos. Lusten att berÀtta om serviceyrkets verklighet vaknade nÀr hon sÄg reklam för en snabbmatsrestaurang, som sade sig vara en fantastisk inkörsport till arbetslivet och en karaktÀrsdanande plats.

– Min erfarenhet Ă€r att det var en inkörsport till allt det dĂ„liga med vuxenlivet och arbetslivet: sexism, rasism och utnyttjande av unga mĂ€nniskor, sĂ€ger Wanda Bendjelloul.

Subtila klasskillnader

Vi sitter pÄ ett café i Gamla Enskede i Stockholm, ett omrÄde vars namn numera genererar extra miljoner i villaförsÀljningarna. Wanda Bendjelloul skruvar pÄ sig i ett lÀtt obehag, hon vÀxte upp ett par hundra meter lÀngre bort, pÄ den andra sidan tunnelbanespÄret, i förorten Dalen. DÀr var inkomsterna lÀgre och andelen utlandsfödda högre.

Sedan dess har Wanda Bendjelloul tagit sig in i kulturjournalistikens vĂ€rld – och Enskede har blivit rikare, vilket syns pĂ„ de hipsterinspirerade restauranger som har öppnat i centrum.

– Ja, jag har gjort en klassresa, Ă€ven om det gĂ„r inflation i dem nu. Ingen av mina förĂ€ldrar har avslutat grundskolan och mina slĂ€ktingar förstĂ„r inte riktigt vad jag gör, summerar hon.

Boken utspelar sig i nutid och hon skildrar hur den unga huvudpersonen betraktar de puderfÀrgade villorna utifrÄn. SjÀlv kÀnde Wanda Bendjelloul sig aldrig hemma med miljön dÀr de jÀmnÄriga ledigt förde en dialog med vuxna om samhÀllet.

– Som ung nĂ€r man möter det första gĂ„ngen kan man inte sĂ€tta ord pĂ„ vad det Ă€r, man kĂ€nner sig bara fel och annorlunda. Alla var vĂ€ldigt fina och Ă€lskvĂ€rda med mig. Men plötsligt började jag se att vĂ„r plastjulgran var udda och den dĂ€r lĂ€dersoffan hemma ocksĂ„...

Makt för maktlösa

De unga tjejerna i boken drömmer om materiella saker, som exklusiva vÀskor. Men deras lÀngtan anses inte fin, menar Wanda Bendjelloul. Hon vill ta tillbaka titelns ord "Dalenglitter", som Àr en nedsÀttande term för förortstjejernas billiga smycken. Och Àven om hon inte förordar konsumtion pekar hon pÄ klassaspekten.

– Det finns ett visst klassförakt i att kategoriskt se ner pĂ„ lĂ€ngtan efter kapitalvaror. Eftersom det Ă€r ett privilegium att vara mĂ€tt och inte vilja ha mer saker.

Kundernas nedlĂ„tande attityd Ă€r vardag i snabbmatsrestaurangen. Men Wanda Bendjelloul visar hur de unga tjejerna ocksĂ„ tidigt konfronteras med sexism: bara snygga tjejer fĂ„r stĂ„ i kassan – men dĂ„ fĂ„r de tĂ„la chefens inviter.

– För de hĂ€r kvinnorna gĂ„r vĂ€gen till oberoende alltid via beroende och dĂ„ Ă€r frĂ„gan hur mycket man Ă€r beredd att kompromissa. Det finns sĂ„ mĂ„nga frestelser och genvĂ€gar för nĂ„gon som inte har de ekonomiska förutsĂ€ttningarna att nĂ„ sina mĂ„l.

Det sammanfaller ocksÄ med tiden dÄ tonÄringarna börjar upptÀcka sitt sexuella kapital.

– Det Ă€r ett slags makt för maktlösa. Men det Ă€r ett tveeggat svĂ€rd, sĂ€ger hon.

"Klass i klass"

Boken speglar inte bara livet i Dalen, som av vissa betraktas som förorten light. Den synliggör ocksÄ polska förorter. NÀr huvudpersonens polska kusin dör i en arbetsplatsolycka reser hon dit till hans begravning. DÀr Àr misÀren större och sexismen frÀnare.

SĂ„ minns Wanda Bendjelloul sina egna Polenresor till mormor – som en "reality check". Hennes polska pĂ„brĂ„ syns inte, och hon har aldrig behövt utstĂ„ öppen rasism. Men hon har samtidigt förutsatts vara nĂ„gon hon inte Ă€r, och levt med ett slags "mellanförskap".

– NĂ€r man kommer in i miljöer dĂ€r man inte kĂ€nner sig trygg sĂ„ antas man vara en del av normen som vit person. Det Ă€r som att bĂ€ra en stor hemlis. Och att försöka smĂ€lta in Ă€r ganska drĂ€nerande, sĂ€ger hon.

Samtidigt Àr det ju ett privilegium att slippa utstÄ rasism pÄ grund av sin hudfÀrg och att kunna röra sig mellan olika miljöer Àr ocksÄ en superkraft, som gör en kÀnslig för olika nivÄer av makt, menar Wanda Bendjelloul. Hon visar hur huvudpersonens situation plötsligt skiftar i en polsk verklighet.

– Syftet har varit att visa pĂ„ klass i klass i klass, som i en rysk docka.

Fakta: Wanda Bendjelloul

Född: 1975

Bor: FredhÀll, Stockholm

Familj: TvÄ döttrar

KarriÀr: Journalist och filmkritiker, med uppdrag för bland annat TV4 och Dagens Nyheter. Nu debuterar hon med romanen "Dalenglitter".

LĂ€ser: "Lucia Berlin 'Handbok för stĂ€derskor'. DĂ€r har vi arbetarlitteratur. Det Ă€r en uppenbarelse, den boken Ă€r fullstĂ€ndigt magisk. Just hennes iakttagelseförmĂ„ga och att zooma in pĂ„ detaljer i arbetet, smĂ„ vardagliga bestyr som generellt inte har ett vĂ€rde i andras ögon och att upphöja det till nĂ„got som Ă€r viktigt – att omsorgen som nĂ„gon som stĂ€dar ditt hem lĂ€gger vid att göra pĂ„ ett visst sĂ€tt med köksluckorna – det finns nĂ„got vackert i det. Jag fĂ„r rysningar nĂ€r jag tĂ€nker pĂ„ det.

ApropÄ arbetarskildringar ocksÄ: Ocean Vuong "En stund Àr vi vackra pÄ jorden", som jag Àlskade.

Inspiration: "Eftersom jag Àr filmkritiker Àr det frÀmst film som inspirerat mig, med filmare som Andrea Arnold eller Celine Sciamma, som skildrar just unga kvinnors lÀngtan och strÀvan efter oberoende utifrÄn ett klassperspektiv."


Fakta: Wanda Bendjelloul om...

... sin relation till arbetarlitteratur:

Jag har sjÀlv ingen jÀttestark koppling till arbetarlitteratur. Dels har det att göra med att jag framför allt har lÀst icke-europeisk skönlitteratur. Och den svenska arbetarlitteratur som jag har kommit i kontakt med har jag upplevt som vÀldigt könad, den Àr vÀldigt mansdominerad, och jag har inte kÀnt mig inbjuden. Men jag har ocksÄ funderat pÄ det och en sÄdan bok som jag har tyckt vÀldigt mycket om och som Àr beslÀktad Àr "Norrtullsligan" av Elin WÀgner, som ocksÄ beskriver kvinnors arbetssituation. Den handlar om en grupp sekreterare som Àr vÀldigt utlÀmnad Ät mÀns vÀlvilja och hur de försöker navigera mellan oberoende och beroende i förhÄllande till sina arbetsgivare och mÀn generellt.

... verkligheten för polska arbetare i Sverige:

Som för mĂ„nga mellaneuropĂ©er och specifikt polacker har det senaste seklet varit en konstant migration pĂ„ jakt efter arbete. MĂ€nnen i min polska familj, det Ă€r deras öde att vara nĂ„gon annanstans, lĂ„ngt borta frĂ„n sin familj. Jag har haft jĂ€mnĂ„riga kusiner som har fĂ„tt barn samtidigt som jag och nĂ€r barnen Ă€r fem inser man att jag har varit med mina dagligen och de har inte trĂ€ffat barnen en enda gĂ„ng pĂ„ fem Ă„r. Vilket privilegium det Ă€r att inte behöva se de hĂ€r mĂ€nnens umbĂ€randen, och vad de försakar för att vara hĂ€r och försörja sina familjer. Inte bara mĂ€n – mĂ„nga kvinnor Ă€r hĂ€r och stĂ€dar ocksĂ„.

Det finns tusen anledningar till varför det inte syns i debatt, litteratur och film. Men de mÀnniskornas öde Àr helt osynligt tycker jag, i Sverige. SÄ det har varit viktigt för mig att synliggöra att de hÀr mÀnniskorna finns, det Àr deras liv och de Àr fullstÀndigt utlÀmnade till oss och de hÀr arbetsvillkoren.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!