Bländande pianoafton på Gränsö

27-årige David Huang är en talang utöver det vanliga. I söndags slog han publiken med häpnad i ett program med musik av Beethoven, Berg, Prokofjev och Schubert.David Huang kom från Kina till Sverige när han var tre år gammal. Under karriären har utmärkelserna hittills haglat över honom. Förra året fick han t ex det prestigefyllda Solistpriset, som delas ut till en framstående yngre talang inom den klassiska musiken.

Musik. David Huang gav en minnesvärd konsert på Gränsö slott.

Musik. David Huang gav en minnesvärd konsert på Gränsö slott.

Foto: Per Nyhlén

Musik.2015-11-08 20:00

Att det skulle bli en konsert utöver det vanliga, förstod vi i publiken redan en bit in i första satsen av Beethovens 27:e pianosonat som solisten framförde med ungdomlig kraft och spänst. Sonatens höjdpunkt är den innerliga, sångbara andra satsen, som innehåller ett av Beethovens ljuvligaste teman. Kanske kunde Huang ha framfört den något långsammare och med lite större värme.

Att David Huang är en fullfjädrad teknisk virtuos, visade han med tydlighet i Albans Bergs dramatiska pianosonat. Otroligt intensiv musik, precis i gränslandet mellan romantiken och expressionismen. En passionerad sonat, som också söker efter något nytt och som vill spränga gränser.

Innan pausen bjöd också David Huang på tre kortare stycken av Sergej Prokofjev. Tre karaktärsstycken med lika olika drag, varav det sista var det roligaste. Ett scherzo, som likt en vild dans hela tiden trissades upp i ett allt högre tempo.

Konsertens stora höjdpunkt var framförandet av Franz Schuberts näst sista pianosonat, den 20:e, som skrevs bara två månader innan kompositören gick bort, endast 31 år gammal. Att spela Schubert bra är inte bara en fråga om teknik, utan du måste också ha känsla för musikens djupare aspekter.

David Huang fångade perfekt alla kontraster som fanns. De tvära kasten mellan ljus och mörker, de nästan vildsinta stegringarna och de oändligt vackra melodierna. Verkets höjdpunkt är den suggestiva andra satsen, som är bland det mest gripande och sorgliga musik som finns. Höstligt dystra klanger utan något som helst hopp om framtiden. Huang gestaltade detta närmast helt perfekt med en oerhörd känslighet och dramatik.

Det är svårt att veta hur en musikers karriär kommer att utvecklas i framtiden. Av den här konserten att döma så är David Huang en exceptionell begåvning. Om jag ska vara ärlig, så var nog konserten en av de bästa som jag sett överhuvudtaget i år. Synd bara att det var så glest i publiken, denna soliga söndagseftermiddag på Gränsö. Det kommer nog att dröja länge innan vi får höra musicerande på en sådan här nivå igen i Västervik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!