Regerfest i Gamleby

I Gamleby kyrka har det spelats ovanlig orgelmusik den här helgen. En hel festival tillägnades en av de största orgelkompositörerna, Max Reger.

Musik. Michael Waldenby för assistans av Aron Nilsson.

Musik. Michael Waldenby för assistans av Aron Nilsson.

Foto: Ilkka Ranta

Musik.2016-05-08 20:30

På onsdag är det 100 år sedan den nu delvis bortglömde, tyske, kompositören Max Reger avled endast 43 år gammal, utbränd och svårt alkoholiserad. Regers namn rankades högt i början av 1900-talet, men hans ytterst omfattande produktion har med åren i allt större omfattning glömts bort. Desto mer glädjande att den här orgelfestivalen i Gamleby har kommit till stånd. Max Reger, tycker jag själv, är en av de mest underskattade kompositörerna i musikhistorien.

Regerfesten i Gamleby inleddes i lördags med en konsert med Stockholmsorganisten Erik Boström, och fortsatte sedan på söndagen med ytterligare två konserter med Bo Ingelberg och Lars Hagström. Festivalen avslutades därefter på söndagskvällen, när domkyrkoorganisten Michael Waldenby gav sitt Regerprogram.

Regers stora förebild var Johann Sebastian Bach. Precis som Bach, skrev han mängder av orgelmusik, trots att Reger själv inte var organist. Reger använde också ofta samma kompositionsformer som Bach en gång i tiden med fugor, fantasier och variationer. Den stora skillnaden dock var att Reger var romantiker, och även om han hade samma kontrapunktiska skicklighet som barockmästaren, så är är hans egen musik fylld av de nya romantiska klanger som Liszt och Wagner hade skapat.

Michael Waldenby inledde sin konsert med Regers mest kända orgelstycke, Fantasi och fuga över namnet Bach. Ett verk som tydligt visar Regers beundran för Bach, men som också lyfter fram de romantiska dragen. Musiken kändes ofta rastlös och det rasade av undertryckta känslor i orgelklangen.

Konserten fortsatte sedan med två långsamma, och mer inåtvända orgelstycken, Invocation från den andra orgelsonaten, samt en romans ur hans Tolv stycken. Här fick vi höra Regers mer intima sida, men också här innehöll musiken dramatiska utbrott som gav effektfulla kontraster. Michael Waldenby avslutade sedan sin konsert med ett virtuost och laddat framförande av en Regers Toccator och fugor. Den avslutande fugan hade en otroligt demonisk kraft och vällde obevekligt fram över oss lyssnare. En magnifik uppvisning från organisten Michael Waldenby.

Tyvärr har det varit glest med publik under helgens festival, men förhoppningsvis är den ändå ett tecken på att Max Regers tekniskt avancerade, men också känslostarka musik, äntligen är på väg tillbaka på repertoaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!