Sara sjöng ut sommaren

Sångerskan Sara Andersson och pianisten Mats Jansson bjöd på ett varierat program i Loftahammars kyrka på lördagskvällen. Det bjöds på svenska romanser med doft av skog och natur, men det fanns också plats för ett par riktigt läckra Mozartpraliner.

Musik. Sara Andersson och Mats Jansson bjöd på en lysande konsert i Loftahammars kyrka.

Musik. Sara Andersson och Mats Jansson bjöd på en lysande konsert i Loftahammars kyrka.

Foto: Per Nyhlén

Musik.2016-08-28 13:36

Det är lika bra att anslå tonen med en gång. Det här var en fantastiskt bra konsert och i den bästa av världar hade det varit fullsatt i salen. Jag undrar faktiskt om jag kommer att få vara med om någon bättre musikalisk upplevelse i Västervik under hösten som kommer. Själva konserten i Loftahammar kändes även som ett farväl till sommaren denna varma och behagliga kväll, där också programmet bjöd på flera sommarinspirerade stycken.

Sara Andersson bjöd på stor soprankonst under en dryg timme. Hon har en förkärlek för den svenske senromantiske kompositören Wilhelm Stenhammars romanser. För ett år sen sjöng hon fem av hans sånger, men den här gången fick vi lyssna till ytterligare fem stycken. Stenhammar är den främste svenske sångkompositören inom den klassiska musiken tillsammans med Ture Rangström. Samarbetet mellan Mats Jansson och Sara Andersson var föredömligt i sångerna. Nyanserna i både texten och pianoackompanjemanget lyftes fram. Sara Andersson gestaltade dessutom de dramatiska skiftena på ett fint sätt, t ex i Stenhammars mest kända sång, Flickan kom ifrån sin älsklings möte, efter en dikt av Runeberg.

Konserten hade också en bra balans, eftersom Mats Jansson även vid tre tillfällen spelade solopianomusik av Edvard Grieg, Gunnar de Frumerie och Molly Teleman. Speciellt de Frumeries kraftfulla Chaconne, inspirerad av Brahms och Stenhammar, kändes extra minnesvärd.

Sara Andersson fortsatte konserten med att sjunga fyra arior av fyra olika rollfigurer ur Mozarts Figaros bröllop. Hon gestaltade så väl Grevinnans som Cherubinos, Susannas och Marcellinas olika personligheter och känslor. Fyra karaktärer som också har olika röstlägen. I två av ariorna visade Sara Andersson att hon också behärskar mezzosopranfacket.

Sist men inte minst gav sig Sara Andersson på en av de mest tekniskt krävande sopranariorna, Bellinis känslostarka Casta Diva ur Norma, där hon fick ge sig i kast med en del exceptionellt höga toner. Framförandet kändes alldeles perfekt och Normas alltid lika gripande vädjan om fred väckte stort jubel i publiken.

Sara Andersson och Mats Jansson bjöd också på ett extranummer, Griegs välkända sång, Jeg elsker dig, efter en dikt av H.C. Andersen. En bättre avslutning på sommarens musikserie i Loftahammar gick väl knappast att tänka sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!