Pugh Rogefeldt har betytt "nÀstan allt" för svensk pop- och rockmusik pÄ svenska, anser Lars Nylin, musikjournalist och ordförande för Swedish Music Hall of Fame-juryn.
ââAtt han gjorde nĂ„got svenskt av hela 60-talsrockarvet har satt spĂ„r och sĂ€tter fortfarande spĂ„r. Han har, direkt och indirekt, pĂ„verkat all rock pĂ„ svenska â som HĂ„kan Hellström och Lars WinnerbĂ€ck. De kanske inte ens har lyssnat pĂ„ honom, men de har pĂ„verkats av sĂ„na som pĂ„verkats av Pugh.
Inte bara 70-tal
LÄtar som Àr kÀnda för den breda publiken Àr till exempel "HÀr kommer natten" och "SmÄ lÀtta moln". Lars Nylin lyfter ocksÄ gÀrna fram "Bolla och rulla" frÄn 1973 och debutalbument "Ja, dÀ À dÀ", men vill ocksÄ slÄ ett slag för Pugh Rogefelds senare skivproduktion.
ââMĂ„nga tror att han inte gjorde nĂ„got vettigt efter 1975 ungefĂ€r och det tycker jag Ă€r djupt orĂ€ttvist, sĂ€ger han och tar albumet "Maraton" frĂ„n 1999 som exempel.
ââDet tycker jag Ă€r vĂ€ldigt starkt. Och hans sista singel "Fasta klippa" frĂ„n förra Ă„ret som gjordes efter sjukdomen slog igenom. Den summerar hans karriĂ€r och slutar till toner ur "HĂ€r kommer natten" frĂ„n 1969.
"Betydelsefull förebild"
Mikael Rickfors samarbetade med Pugh Rogefeldt i supergruppen Grymlings pÄ 1990-talet. Innan han lÀrde kÀnna honom trodde Rickfors att det var en bohem han skulle spela med.
ââMen sen nĂ€r vi skulle börja inspelningarna kom han och valde ut en hörna i studion dĂ€r han la upp sina flöjter och munspel i rĂ€tt tonarter, mandoliner och gitarrer. En vĂ€ldig ordning. Han var en ordningsmĂ€nniska, sĂ€ger Rickfors till Aftonbladet.
Tomas Ledin lyfter ocksÄ fram Pugh Rogefeldt som en förebild. Han var bland annat förband till Rogefeldt under nÄgra konserter pÄ 1970-talet.
ââSom ung oerfaren artist var det en vĂ€ldigt fin skola att fĂ„ se hans artisteri pĂ„ sĂ„ nĂ€ra hĂ„ll. Sedan gjorde vi tv tillsammans nĂ„gra gĂ„nger och jag fick producera ett album Ă„t honom tillsammans med Anders Burman pĂ„ 1980-talet. Det var sĂ„ stort för mig! Lyssnar man pĂ„ saker jag spelade in pĂ„ 70-talet sĂ„ hörs det att jag lyssnat mycket pĂ„ Pugh, han var en stor och betydelsefull förebild, sĂ€ger Ledin till Dagens Nyheter.
FrÄn olika hÄll
StjÀrngitarristen Jojje Wadenius var under 70-talet medlem i jazzrockgruppen Blood Sweat & Tears och ingick i husbandet i tv-programmet "Saturday night live". Under samma Ärtionde spelade han med Pugh Rogefeldt pÄ flera av de numera klassiska skivorna.
De tog upp bekantskapen nÄgra Ärtionden senare, runt millennieskiftet.
ââPĂ„ sĂ€tt och vis kĂ€nns det skönt att han har fĂ„tt lĂ€mna nu. Han har haft det helt elĂ€ndigt ett par Ă„r, sĂ€ger Wadenius till TT.
Han besökte Pugh Rogefeldt senaste gÄngen för ett och ett halvt Är sedan.
ââDĂ„ klarade han av att snacka i fem minuter. Eller, vi fick vĂ€l mera ögonkontakt.
Deras musikaliska samspel fungerade sÄ bra dÀrför att de kom frÄn olika hÄll i musikvÀrlden, tror Wadenius.
ââHan var vĂ€l till en början lite rĂ€dd för att jag var sĂ„ vĂ€ldigt skolad och han kom liksom frĂ„n en vĂ€ldig intuitiv bakgrund. men det gör ju jag ocksĂ„ i och för sig, det var bara det att jag hade större erfarenhet av att jobba i branschen nĂ€r vi trĂ€ffades först.
ââMen med tiden var han inte sĂ„ rĂ€dd för mig.
Pugh Rogefeldt blev 76 Är.