Det kritikerrosade dramat "Aftersun", av den lÄngfilmsdebuterande skotska regissören Charlotte Wells, har sakta men sÀkert blivit en av Ärets mest omtalade filmer.
ââFilmen har nĂ„tt ut mycket bredare Ă€n vi trodde. Det har varit en vĂ€ldigt speciell upplevelse att se sĂ„ mĂ„nga mĂ€nniskor frĂ„n olika delar av vĂ€rlden knyta an till filmen. Det kĂ€nns surrealistiskt, sĂ€ger Charlotte Wells pĂ„ Sverigebesök inför den svenska biopremiĂ€ren pĂ„ fredag.
Handlingen kretsar kring den unge frÄnskilde pappan Calum (Paul Mescal, kÀnd frÄn tv-serien "Normala mÀnniskor") som i slutet av 1990-talet Äker pÄ solsemester till Turkiet med sin elvaÄriga dotter Sophie (Frankie Corio). De badar, Äker pÄ utflykter, shoppar och skÀmtar om medresenÀrerna, som vilken far och dotter som helst.
SjÀlvbiografisk
Samtidigt som deras relation stÀrks framgÄr det emellertid snart att Calum inte mÄr bra. Inklippt i filmen finns scener frÄn "nutid" dÀr den vuxna Sophie ser tillbaka pÄ sin barndom genom att titta pÄ de hemmafilmer de spelade in pÄ semestern.
Charlotte Wells beskriver filmen som "kÀnslomÀssigt sjÀlvbiografisk, men inte bokstavligen". Hennes pappa dog nÀr hon var 16 Är.
ââDen Ă€r inspirerad av min relation till min pappa och de semesterresor vi gjorde nĂ€r jag var liten. KĂ€nslorna av sorg och kĂ€rlek i filmen Ă€r i högsta grad mina, men det som sker i filmen hĂ€nde inte i mitt liv, det Ă€r helt pĂ„hittat, förklarar hon.
Skildringen av psykisk ohĂ€lsa har hyllats av mĂ„nga kritiker â inte minst Paul Mescals gestaltning av den plĂ„gade Calum, som gett honom en nominering till en Oscar för bĂ€sta manliga huvudroll.
Men Charlotte Wells vÀljer att visa upp sjukdomen i filmen pÄ ett subtilt sÀtt, i smÄ glimtar, lÄngt ifrÄn andra berömda och direkta skildringar av psykisk ohÀlsa pÄ film. Det har öppnat för mÄnga att göra egna tolkningar av vad filmen egentligen handlar om.
ââDet finns utrymme för publiken att ta med sig sin egen livserfarenhet och sina relationer som förĂ€ldrar eller barn för att skapa ett sammanhang och dĂ€rmed en djupare kĂ€nslomĂ€ssig koppling till filmen, sĂ€ger Charlotte Wells.
KĂ€nner igen sig
Hon tycker det Àr bÀst att se filmen utan för mycket information om vad den handlar om.
ââVi mĂ€rkte redan (pĂ„ filmfestivalen) i Cannes att det Ă€r bĂ€st att se filmen utan att veta vad den handlar om, att inte ha för mycket förutfattade meningar med sig in i salongen.
Charlotte Wells har fÄtt ett vÀldigt gensvar frÄn biobesökare som sökt upp henne för att berÀtta om egna erfarenheter av psykisk ohÀlsa.
ââMĂ„nga kĂ€nner igen sig i Calums privata kamp och det har varit nĂ„got av det mest meningsfulla i kontakten med publiken. MĂ„nga ser nĂ„got av sig sjĂ€lv i filmen som de inte har sett pĂ„ vita duken förut.