Drama
Titel: Berlin Alexanderplatz
PremiÀr: 12 maj pÄ bio
I rollerna: Welket Bungué, Jella Haase, Albrecht Schuch
Regi: Burhan Qurbani
Speltid: 183 min
Betyg: 4
NÀr Alfred Döblins roman "Berlin Alexanderplatz" publicerades 1929 var den brinnande aktuell med sin panoramablick över Weimarrepublikens sociala orÀttvisor, politiska kaos och Berlins underjordiska vÀrld. Romanen om den smÄkriminelle Franz Biberkopfs krokiga resocialisering har knappast tappat sin aktualitet. Tyskland Àr och förblir Europas synekdoke, som Lars von Trier en gÄng uttryckte det, vilket blir tydligt i Burhan Qurbanis nya neonfÀrgade filmatisering av romanen.
Inte helt ovĂ€ntat kretsar handlingen denna gĂ„ng kring Francis, en flykting frĂ„n Guinea-Bissau, spelad av den otroligt vĂ€lcastade doldisen Welket BunguĂ©. NĂ€r han spolas upp av vĂ„gorna pĂ„ Europas strand avger han ett löfte â till sig sjĂ€lv och till sin Ă€lskade som dog till sjöss â om att födas pĂ„ nytt som en anstĂ€ndig mĂ€nniska. Med ett flyktinglĂ€ger placerat pĂ„ den gamla flygplatsen i Tempelhof som fast punkt försöker han börja om, hitta ett jobb och komma pĂ„ fötter. Men snabba cash-lockelsen och det förföriskt pulserande ljuset som omsveper Berlin vinner över anstĂ€ndighetsstrĂ€van nĂ€r den frustrerade och för rasism utsatte Francis möter den diaboliskt karismatiske psykopatlangaren Reinhold (Albrecht Schuch). Viljan att förbli laglydig och hederlig krockar snart med den nyanlĂ€ndes skoningslösa verklighet.
SĂ€gas bör att den tyske regissören Burhan Qurbanis version med sina fem kapitel, trots sin mastighet och sitt robusta formsprĂ„k, Ă€r mycket enklare â och blekare â Ă€n den legendariska 15 timmar lĂ„nga filmatiseringen av romanen frĂ„n 1980 som blev Rainer Werner Fassbinders livsverk. Qurbanis version hypnotiserar förvisso med sitt nerviga neonljus, vĂ„ld- och drogscenernas kĂ€nsloextas och moraliska fördĂ€rv, men faller likt sin huvudkaraktĂ€r platt nĂ€r den oundvikliga baksmĂ€llan i form av smĂ€rtsamma men tomt klingande reflektioner över det borttappade jaget vĂ€cker oss ur drömmen.
Form över innehĂ„ll? Ja. Det Qurbani har pĂ„ sin sida Ă€r tekniken â med hjĂ€lp av Yoshi Heimraths foto Ă„stadkommer han en drös gripande och bombastiska scener. Men det formmĂ€ssiga modet, trovĂ€rdigheten och den grĂ€nslösa ömheten för karaktĂ€rerna fĂ„r i jĂ€mförelse Fassbinders tv-serie att imponera desto mer. InnehĂ„llsmĂ€ssigt nĂ„r Qurbanis version dessvĂ€rre aldrig samma djup.