Årets stora svenska julfilm Ă€r en skamflĂ€ck

"Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton" Àr en meningslös spelfilmsversion av en redan fullÀndad klassiker.

Tage Danielssons och Per Åhlins Ă€lskade sagofigur Karl-Bertil Jonsson (Simon Larsson) förvandlas i Hannes Holms spelfilmsversion frĂ„n Robin Hood till slipad entreprenör.

Tage Danielssons och Per Åhlins Ă€lskade sagofigur Karl-Bertil Jonsson (Simon Larsson) förvandlas i Hannes Holms spelfilmsversion frĂ„n Robin Hood till slipad entreprenör.

Foto: SF Studios/Niklas Maupoix

Recension2021-11-12 07:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Familjefilm

Titel: Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

Visas pÄ: Bio

I rollerna: Simon Larsson, Jonas Karlsson, Sonja Holm

Regi: Hannes Holm

Speltid: 106 min

Betyg: 1

"Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton" har varit en socialistisk fyrbĂ„k i det konsumistiska julmörkret sedan premiĂ€ren 1975. Jag brukar tĂ€nka som sĂ„, att sĂ„ lĂ€nge den finns kvar i tablĂ„n fĂ„r vi behĂ„lla public service ett Ă„r till. Att man nu ska profitera pĂ„ en spelfilmsversion av Tage Danielssons och Per Åhlins klassiker tycks lika oförtjĂ€nt som nĂ€r Disney gör Robin Hood – att ta frĂ„n de fattiga och ge till de rika.

Man kunde kanske vÀnta sig att en moderniserad Karl-Bertil skulle Äterspegla dagens klassamhÀlle, exempelvis genom att addera etnicitet och kön till ekvationen. Men regissören Hannes Holms version uppehÄller sig bekvÀmt i originalets anakronistiska 1940-talsvÀrld. SidospÄret om barnhemsplacerade krigsbarnet Vera (spelad av regissörens dotter) Àr möjligen ett alibi för att slippa aktualisera den politiska analysen. Men inlevelsen gÄr förlorad nÀr barnhemsbarnen pÄ sin höjd bryter pÄ göteborgska.

Annars Àr mycket intakt och publiken kan lugnt bocka av originalets bevingade repliker. Men en Jonas Karlsson som imiterar Toivo Pawlos frasering Àr helt klart ett nedköp. Och varför Àr han utklÀdd till Peter Dalle i tjockdrÀkt?

Trötta mÀnniskor tycks ha matat in förlagan i en algoritm, tillsammans med en handbok i hur man skriver filmmanus och SVT:s samlade julkalenderproduktion, och ut ploppade den hÀr filmen. Rollfigurerna har försetts med standardpsykologier och smÄkonflikter har spritts ut hÀr och dÀr. Paradoxalt nog förminskar fördjupningarna den kÀnslomÀssiga resonansen i Karl-Bertils dilemma: att handla riktigt men dÀrmed göra förÀldrarna besvikna.

Filmen understryker familjen Jonsson kÀlkborgarskap och strÀvan efter att respekteras av societeten. Detta för Àven in pappa Tyko pÄ filantropins bana, vilket tar udden av sÄvÀl sonens företag som konfliktytan dem emellan. Originalets systemkritik slarvas bort nÀr samhÀllsproblemen individualiseras. Dessutom ger Karl-Bertil i Simon Larssons gestalt ett osympatiskt vÀlfungerande intryck. Han framstÄr snarare som en slipad entreprenör som i farten hinner uppfinna leksaken Slinky och postnummersystemet.

Det Àr svÄrt att motivera en sÄ pass identisk nyversion av en redan fullÀndad klassiker. Svaret kan bara stavas med ett dollartecken.