Romantik/Komedi
Titel: Tisdagsklubben
Visas pÄ: Bio
I rollerna: Marie Richardsson, Carina M. Johansson, Peter Stormare
Regi: Annika Appelin
Speltid: 102 min
Betyg: 3
Karin, spelad av Marie Richardsson, ordnar fest hemma i villan för att fira att hon och maken Sten, som görs av Björn Kjellman, har varit gifta i 40 Är. SÄ plingar det till i Stens mobil som han glömt i köket. PÄ skÀrmen kan ses en bystbild och en ekivok hÀlsning.
Kanske Àr det makens otrohet som fÄr Karin att börja omvÀrdera sitt liv, dÀr allt har handlat om att passa upp pÄ Sten och den nu 40-Äriga dottern (Ida Engvoll). Karin följer med tvÄ vÀninnor (Sussie Eriksson och Carina M. Johansson) pÄ en kurs i avancerad asiatisk matlagning. KurslÀraren Àr en sur och vresig mÀsterkock, spelad av Peter Stormare.
Jag har svÄrt att bortse frÄn de skurkar med rysk brytning som Stormare har spelat i amerikanska storfilmer och se honom som en blygt passionerad förste Àlskare, men resten av den utmÀrkta ensemblen Àr desto mer övertygande. Det Àr dessutom befriande att se rynkor pÄ de mogna aktörerna i fritt spel. Inga försonande dimrar över kameralinsen hÀr inte. LÀgg till att de panasiatiska rÀtter som kursdeltagarna fÄr lÀra sig laga Àr den mest sinnliga mat som nÄgonsin har blivit till pÄ bioduken.
Feelgood hade de senaste decennierna blivit en populĂ€r bok- och filmgenre. Historierna handlar om nĂ„gon vagt olycklig och ensam som inte sĂ€llan har flyttat till en avkrok. Livet har gĂ„tt i stĂ„ men sĂ„ hĂ€nder nĂ„got ovĂ€ntat â som i filmen "Notting Hill" (1999), dĂ€r superstjĂ€rnan Julia Roberts tittar in i den vanlige killen Hugh Grants bokhandel â och plötslig fĂ„r livet en nytĂ€ndning.
Anna Fredriksson har skrivit manus till "Tisdagsklubben" utifrÄn en av sina feelgood- romaner. Replikerna har hög igenkÀnningsfaktor och hela anrÀttningen Àr otvungen och chosefri, tydligt riktad mot en mogen mÄlgrupp. Och gissa hur det gÄr med de bÄda huvudpersonerna? Ack ja, genren har en viss förutsÀgbarhet.
Slutscenen ger ett minus i protokollet, det blir överdosering av sockersöt sagoidyll. Men den speciella nostalgin i filmen Àr fin, att det aldrig Àr för sent att ta tag i saker som man drömde om i tidiga tjugoÄrsÄldern och att vÀnskap kan bÀra genom det mesta i livet. Det Àr kul att fÄ se en sÄdan fullmogen komedi regisserad av en lÄngfilmsdebutant.