Proffsig debutant gjorde entré

Den första kvÀllens program kÀnns pÄ papperet nÄgot förutsÀgbart.

Kultfigur. "John Holm har förblivit en kultfigur", skriver VT:s recensent.

Kultfigur. "John Holm har förblivit en kultfigur", skriver VT:s recensent.

Foto: Ilkka Ranta

RECENSION2017-07-14 13:07
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Den största överraskningen stĂ„r antagligen visartisten Christina Kjellson för nĂ€r hon kliver upp pĂ„ scenen med ett regelrĂ€tt rockband bakom ryggen. Hon öppnar med en svensk tolkning av ”Hush”. Det Ă€r en lĂ„t som bland annat har spelats in av hĂ„rdrocksbandet Deep Purple. I Christina Kjellsons översĂ€ttning handlar texten om Ikea.

NĂ€sta artist Ă€r musiklegenden John Holm. NĂ€r John Holm och hans tvĂ„ musiker kommer ut pĂ„ scenen Ă€r det nĂ„gon som frĂ„gar ”vem Ă€r det som Ă€r John Holm?” Han har genom alla Ă„r förblivit en kultfigur. John Holm debuterade 1972 med albumet ”Sordin”. Det var en skiva som fĂ„ brydde sig om nĂ€r den slĂ€pptes, varken poppubliken, visans vĂ€nner eller proggarna. Idag Ă€r ”Sordin” en av svensk musikhistorias allra klarast lysande diamanter. Ingen av kvĂ€llens övriga artister har en lika stark skiva i sitt bagage.

John Holms spelning Ă€r delvis trevande, ofokuserad och med lĂ„nga avbrott mellan lĂ„tarna. Men Ă€ven om John Holm inte Ă€r pĂ„ topp den hĂ€r kvĂ€llen sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att inte beröras av hans egensinniga röst och poetiskt vĂ€lformulerade sĂ„nger. NĂ€stan hela hans produktion prĂ€glas av en sorg som ofta har kombinerats med en dov ilska. Vi fĂ„r bara Ă„tta lĂ„tar. De flesta Ă€r hĂ€mtade frĂ„n debutskivan. NĂ€r han ska framföra sin klassiker ”Maria”, frĂ„n albumet ”Lagt kort ligger”, berĂ€ttar John Holm att han skrev visan pĂ„ 1960-talet i Loftahammar. LĂ„ten avslutas med de hissnande raderna ”Maria, Maria, den dag du slutat undra. DĂ„ Ă€r du mĂ„nga mil och Ă„r frĂ„n hĂ€r.”

Efter en kort paus Ă€r det dags för Eva Dahlgren. Precis som John Holm sĂ„ gör hon en efterlĂ€ngtad debut pĂ„ festivalen. Eller som hon sjĂ€lv uttrycker det ”Ni ser en oskuld – det Ă€r första gĂ„ngen jag fĂ„r spela pĂ„ Visfestivalen.” Det Ă€r lite svĂ„rt att förstĂ„ att ingen av de hĂ€r viktiga namnen har medverkat tidigare pĂ„ festivalen. BĂ„da artisterna skivdebuterade pĂ„ 1970-talet. Eva Dahlgren Ă€r en intressant kontrast till John Holm. Eva Dahlgren blev snabbt en stjĂ€rna, medan John Holm tyvĂ€rr förblev ett ganska okĂ€nt namn hos den stora publiken. NĂ€r Eva Dahlgren stiger ut pĂ„ scenen Ă€r hon helt svartklĂ€dd med solglasögon och blont hĂ„r. Elegant och cool. Hon öppnar med lĂ„ten ”Hela vĂ€rlden stĂ„r i blom” frĂ„n sitt senaste album ”Jag sjunger ljuset” (2016) som slĂ€pptes efter ett uppehĂ„ll pĂ„ nio Ă„r.

Eva Dahlgrens fem musiker skapar en rik och varierad ljudbild. LĂ„ten följs av flera suggestiva ballader med lĂ„nga inledningar som har en likartad uppbyggnad. Under konserten beskriver hon sjĂ€lv lĂ„tarnas struktur. ”Jag tycker om nĂ€r det tar lĂ„ng tid innan det blir vackert.” Med lĂ„ten ”GuldgrĂ€varsĂ„ng” fĂ„r vi se en Eva Dahlgren som tar ut svĂ€ngarna. Det Ă€r en sida som alldeles för sĂ€llan lyfts fram pĂ„ hennes skivor. Den rockiga attityden förstĂ€rks ytterligare med lĂ„ten ”Brinner” och nĂ€r hon spelar elgitarr i ett lĂ„ngt tight parti med malande gitarrer. Det Ă€r nĂ„gonstans hĂ€r konserten verkligen lyfter. NĂ€r hon presenterar ”Ung och stolt” frĂ„n 1987 berĂ€ttar Eva Dahlgren att lĂ„ten skrevs nĂ€r hon var vĂ€ldigt arg, men att den efterhand har blivit vemodig. ”Jag mĂ„r bĂ€ttre vemodig” konstaterar hon.

KvĂ€llen avslutas med att CajsaStina Åkerström och Jack Vreeswijk upptrĂ€der tillsammans. Kombinationen Ă€r ett nytt koncept som inte tillför nĂ„got nytt. Det Ă€r tvĂ„ rutinerade musiker som Ă€r barn till tvĂ„ stora vislegender. Men det Ă€r svĂ„rt att slĂ€ppa tanken att bĂ„de CajsaStina och Jack har medverkat nĂ„gra gĂ„nger för mycket pĂ„ festivalen.