Musikal
Titel: West Side story
Visas pÄ: Bio
I rollerna: Ansel Elgort, Rachel Zegler, Ariana DeBose
Regi: Steven Spielberg
Speltid: 156 min
Betyg: 4
Impulsen var att sÄga Steven Spielbergs tolkning av den vÀrldsberömda musikalen "West Side story". Jag menar, Àr det hÀr pÄkostade spektaklet nödvÀndigt? Spielberg har heller aldrig varit nÄgon personlig favorit, jag finner ofta att han mÄlar med vÀl breda penseldrag. Det visar sig dock snart att jag sveps med, och faktum Àr att Spielbergs version överglÀnser originalfilmen frÄn 1961.
Mycket Ă€r bekant â berĂ€ttelsen utspelar sig fortfarande i 1950-talets New York, dĂ€r de rivaliserande gĂ€ngen Jets (polackerna) och Sharks (puertoricanerna) slĂ„ss om kontroll över gatan. NĂ€r puertoricanen Maria och polacken Tony faller för varandra pĂ„ en skoldans trissas stĂ€mningen upp och det Ă€r med livet som insats som gĂ€ngen möts för att försvara sin heder. Finns det nĂ„gon plats för Maria och Tonys kĂ€rlek?
Inte minst rollbesÀttningen Àr lyckad. Mike Faist Àr strÄlande som Jet-ledaren Riff, likasÄ Ariana DeBose som den fÀrgstarka Anita. DÀr originalfilmens Tony och Maria har en helylle-aura framstÄr de nu som personer av kött och blod med verklig kemi, Àven om de faller offer för bÄde en och tvÄ stereotyper. En detalj som retar mig Àr exempelvis att den spanska dialogen saknar översÀttning.
Det ligger i musikalens natur att vara "larger than life" och nÄgot sÀger mig att om "West Side story" hade gjorts för fem, tio Är sedan, nÀr 3D-hajpen var som störst, sÄ hade den gjorts i just 3D. Det Àr nÀmligen den typ av berÀttelse som gÀrna lÄnar sig till en överdÄdig produktionsdesign. Men tack och lov Àr sÄ inte fallet. HÀr Àr det hela vÀl avvÀgt: miljöerna, kameraarbetet och scenografin lyfter snarare Àn skymmer berÀttelsen, och det tippar inte över i visuellt skryt.
Skildringen av 1950-talet Àr romantiserad, med stort fokus pÄ retrodetaljer och en typ av fattigdomsskildring som Àr bekvÀm att beskÄda: man Àr lite smutsig, hÀnger tvÀtt pÄ lina och gÄr runt med en tÀndsticka i mungipan. Som samtidspolitisk kommentar Àr den pÄ sÄ sÀtt banal. Men efter en höst av snÄriga debatter om hedersförtryck och gÀngkriminalitet sÄ fungerar den som en vÀlkommen snuttefilt. FrÄgan Àr bara: hur mycket cred kan man ge Steven Spielberg för en sÄ trogen remake? En hel del, blir mitt svar.