För nÄgot Är sedan kom Michel Houellebecqs roman "Underkastelse" som skildrar ett framtida Frankrike dÀr ett muslimskt maktövertagande sker efter en tid av allt hÄrdare motsÀttningar. I dagarna har Johannes Anyurus roman "De kommer att drunkna i sina mödrars tÄrar" fÄtt fin kritik. Den Àr delvis en framtidsvision av ett Sverige dÀr fascismen har makten.
Att dra ut tendenser och se vart de leder Àr en möjlighet för författare att förhÄlla sig till den samtid som kommer att bli allt mer synlig i litteraturen.
Den tyska författaren Jenny Erpenbeck gÄr annorlunda till vÀga, men sÀtter ocksÄ ljuset pÄ en av de stora frÄgorna i dag. I hennes roman "GÄ, gick, gÄtt" Àr en grupp afrikanska flyktingar i centrum. I bokens början har de ockuperat ett omrÄde i centrala Berlin. Den pensionerade professorn Richard blir nyfiken och nÀrmar sig dem. I samband med att de tvingas bort frÄn omrÄdet lÀr han kÀnna flera av dem.
De berÀttar om sina upplevelser av vÄld i hemlÀnderna och flykt över Medelhavet. Ett antal enskilda öden pÄverkar Richard som blir allt mer engagerad i deras tillvaro. Mötet med det europeiska regelverket framstÄr i sin fulla Kafka-artade grymhet.
Paragrafer kolliderar med kött och blod.
Somliga kan hantera det bÀttre, andra gÄr under. Det Àr en skam, som det finns all anledning att tala om. Erpenbeck gör det levande och övertygande.
Samtidigt kan jag inte bortse frÄn en viss besvikelse. Erpenbeck bjöd i romanen "Natt för gott" förra Äret pÄ en vida större lÀsupplevelse. à rets bok Àr enkel, saklig, i stil ganska nÀra ett reportage. Viktig och angelÀgen, helt klart. LÀsvÀrd, absolut. Men utan att riktigt lyfta.