Ăvers: Johanna Hedenberg
Natur & Kultur
De flesta av Italo Calvinos (1923â1985) romaner finns översatta till svenska men egendomligt nog har inte debutromanen âStigen dĂ€r spindlarna bygger bonâ (1947) översatts förrĂ€n nu. Till en början hörde han till de neorealistiska författarna i Italien, dit Ă€ven Cesare Pavese, Giovanni Verga, Elio Vittorini och Alberto Moravia hörde. Som ung tvĂ„ngsrekryterades Calvino, liksom mĂ„nga andra italienare, till Mussolinis milis men lyckades fly och anslöt sig till ett partisanförband i bergen. Dessa erfarenheter ligger till grund för romanen.
TioÄriga Pin slÄr följe med en grupp hÀrjade partisaner under andra vÀrldskriget i Italien. Krigets absurda meningslöshet blir alltmer pÄtaglig för honom i hans möte med en oförstÄende och opÄlitlig vuxenvÀrld. Texten Àr en blandning av sofistikerad stil och raka beskrivningar och hÀr finns till och med en dokumentÀr tendens, samtidigt som Calvino aktar sig för en sentimental och moraliserande underton. Redan hÀr stÀllde han frÄgor om livet, mÀnniskan och vÀrlden utan att egentligen ge nÄgot svar. Pojken Pins relation till partisankriget motsvarar pÄ ett symboliskt sÀtt hans eget och hÀr finns frÄn början en egen ton och en direkthet i anslaget, som han skulle utveckla vidare.
Emellertid tyckte Calvino inte att den realistiska berÀttelsen rÀckte till riktigt för att fÄnga livets vansinniga mÄngfald, utan i sitt fortsÀttninga skrivande Àgnade han sig Ät den fantastiska genren, dÀr han drog ner det fantastiska till vardaglig nivÄ. De berÀttelser han skrev var allegorier om hur det Àr att vara mÀnniska i vÄr egen tid. Hans medvetna lekfullhet krockade stÀndigt med mÀnniskans obönhörliga verklighet och berÀttelserna rör sig mot det absurda och surrealistiska. KÀnnetecknande för hans författarskap blev det frodiga fabulerandet och den sprÄkliga fantasin men grundtonen var pessimistisk. Han flydde inte verkligheten in i den fantastiska genren utan klarade i stÀllet av pÄ sÄ sÀtt att skildra den mera fullödigt. Han var den stÀndige iakttagaren, den stÀndige skeptikern och den stÀndigt utanförstÄende. Hans civilisationskritik Àr ytterst bister men allt allvar uteslöt ÀndÄ inte det goda humöret, nÀr han stÀndigt hÀvdade fantasins fullstÀndiga frihet.
Samtidigt som âStigen dĂ€r spindlarna bygger bonâ ges ut, kommer Ă€ven nyutgĂ„vor av âDen tudelade viscontenâ (1952), âKlĂ€tterbaronenâ (1957) och âDen obefintlige riddarenâ (1959) . Alla tre romanerna hör till den fantastiska genren och alla tre har översatts av Karin Alin. Dessa romaner tillsammans med debutromanen visar Ă„terigen pĂ„ Calvinos storslagna författarskap och att han dessutom var en mycket god sagoberĂ€ttare för vuxna.