Gripande om bÄde ondska och godhet

Almudena Grandes: Manolitas tre bröllop

Foto: Fotograf saknas!

Bokrecension2016-10-29 06:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Övers: Yvonne Blank och Marika Gedin

Norstedts

”Manolitas tre bröllop” Ă€r den tredje delen i Almudena Grandes löst sammansatta svit ”HĂ€ndelser i ett krig utan slut”. Tidigare finns ”Pojken som lĂ€ste Jules Verne” pĂ„ svenska. Serien ska omfatta sex delar och handlar om hur mĂ€nniskor överlevde under de hĂ„rdaste Ă„ren av Francos diktatur pĂ„ 40- och 50-talen. Manolita Ă€r en ung kvinna, som reser sig ur fruktansvĂ€rda förhĂ„llanden, vartefter som hon lĂ€r sig att genom att bli lycklig gör hon bĂ€st motstĂ„nd.

I ett Madrid prÀglat av nöd, fattigdom och politiskt förtryck försöker Manolita ta hand om sina fyra yngre syskon, nÀr hennes far och styvmor kastas i fÀngelse och hennes storebror Antonio tvingas gÄ under jorden. Manolita gÄr motvilligt med pÄ att besöka en politisk fÄnge i det ökÀnda PorlierfÀngelset för att hjÀlpa sin bror med spridning av politisk propaganda. Hon fattar tycke för fÄngen och hennes kÀnslor Àr besvarade. Grandes blandar verkliga hÀndelser och personer med fiktiva, nÀr hon gestaltar misÀr och hopplöshet men vittnar ocksÄ om sammanhÄllning, uppfinningsrikedom och ett stort mÄtt av civilkurage hos madridborna.

Francoregimen eliminerade cirka 150 000 mĂ€nniskor efter inbördeskriget, varav de flesta verkstĂ€lldes utan rĂ€ttegĂ„ng, utan försvar, utan dom. Det Ă€r i ett sĂ„dant sammanhang ”Manolitas tre Ă€ktenskap” utspelar sig. Politiska fĂ„ngar tvingades till slavarbete och deras barn stĂ€ngdes ofta in pĂ„ institutioner, dĂ€r de ocksĂ„ tvingades till hĂ„rt arbete som straff för förĂ€ldrarnas pĂ„stĂ„dda brott. Trots den brutala terror som folket fick utstĂ„, upphörde aldrig den antifascistiska motstĂ„ndskampen.

Francoregimen förföljde de förlorande republikanerna metodiskt efter kriget, dĂ„ de tvingades till tystnad. Grandes menar att ett av Francos största brott var att han la beslag pĂ„ ett helt folks minne och historia. Vad hon egentligen skildrar i ”Manolitas tre bröllop” Ă€r ju livets seger över döden, dĂ€r smĂ€rtan gestaltas sĂ„ direkt och hjĂ€rtskĂ€rande att jag kĂ€nner den rakt in i veka livet. Hennes sĂ€tt att skriva Ă€r eget och omisskĂ€nnligt personligt, visuellt och Ă„skĂ„dligt. Hon blir Ă€ndĂ„ aldrig bitter utan har hela tiden en vĂ€lgörande distans till det elĂ€nde hon skildrar. Hennes huvudpersoner Ă€r kanske inte lyckliga i livet men de Ă€r lidelsefulla. Prosan blir direkt, följsam och vĂ€ldigt konkret.

”Manolitas tre bröllop” Ă€r fiktion grundad pĂ„ kunskap om verkliga historiska hĂ€ndelser. Det Ă€r en ytterst tĂ€nkvĂ€rd och gripande historia om mĂ€nsklig ondska men ocksĂ„ om godhet, solidaritet och kĂ€rlek. I Spanien brukar man sĂ€ga att hĂ€lften av det som skrivits om inbördeskriget Ă€r medvetna lögner och hĂ€lften omedvetna lögner. Oavsett vilket Ă€r ”Manolitas tre bröllop” för mig höstens hittills största lĂ€supplevelse.

LĂ€s mer om