Ăvers: Staffan Söderblom
Norstedts
Roy Jacobsens Ingrid pÄ BarrÞy Àr tillbaka. Fylld av den passion och urkraft, som ingenting har att göra med kÀnslosvall, Àr hon centralgestalt i hans roman "Vitt hav", fristÄende fortsÀttning pÄ "De osynliga".
Roy Jacobsens prosakonst saknar motstycke i skandinavisk nutidslitteratur. Brutalt karvar han sig in till sjÀlva livsnerven i sin skildring av barns och vuxnas kamp för överlevnad pÄ en vindblÄst ö utanför norska kusten.
Hans bok Àr fylld av levande gestalter. En Àr dem Àr den lilla flyktingflickan Nelvy. NÀr hon dör, försÀtter hon inte bara Ingrid och sin jÀmnÄrige vÀn Helmer utan ocksÄ lÀsaren i en sorg bortom ord.
"Vitt hav" Àr ett ödesdrama dÀr glÀdjen i sjÀlva rÄslitet och den strÀva ömheten mellan prövade mÀnniskor gör livet uthÀrdligt.
FrÄn Ingrids gestalt utgÄr gnistor som möjliggör överlevnad. OcksÄ de döda vÀrnar hon.
Starka scener utspelas, nÀr hon som ensam ÄtervÀndare till sin ö ger sig i kast med att bÀrga döda kroppar ur havet under örnars och krÄkors och sjöfÄglars skrÀn.
Romanen utspelas under andra vÀrldskriget. De döda i havet Àr tyskar och ryska fÄngar som skjutits ihjÀl frÄn ett engelskt flygplan sedan de förlist.
En överlevande, en ung rysk fÄnge, har gömt sig i Ingrids lada. Relationen dem emellan Àr bokens nerv. StrÀvt och skimrande skriver Jacobsen om dem.
I romanen "De osynliga" handlade det om Ingrids barndom och uppvÀxt. I "Vitt hav" har hon blivit trettiofem och kommer att föda ett barn. Hon rensar fisk i en fabrik pÄ land innan hon ÄtervÀnder hem. DÄ Àr hennes ö tom, de gamla döda och de yngre utflyttade. Bara hennes faster Barbro finns kvar pÄ ett sjukhus pÄ fastlandet.
I ursinniga sekvenser fÄr man följa Ingrids duster med elementen och för att rÀdda livet pÄ den unge man hon hittar. Himlamörkret över ön Àr obevekligt och hennes skrÀck och hjÀlplöshet lika stor som andras, tills hon skrider till verket och fÄr kraft.
SÄpa och hett vatten, nÄl och trÄd att sy ihop mannens sÄr med och soppor och mos Àr hennes vapen mot döden.
FortsÀttningen handlar om förlust. Hon vet inte varför, bara att hon förts till ett nervsjukhus.
Innan berÀttelsen nÄtt hamn har hon ryckt in flyktingbarn och andra i sitt kraftfÀlt. Med deras hjÀlp fÄr hon liv i sin ö.
Men det Àr inte storyn i sig som bÀr boken. Det Àr hettan i de enskilda sekvenserna. Och Roy Jacobsens förmÄga att skildra hur enskilda mÀnniskor trÀder ut ur massan och ser till att anstÀndighet och vÀrme ges utrymme ocksÄ i de mörkaste tider.