Omistlig trots bristande originalitet

Resan till toppen. I ”The Beatles: Eight days a week” skildras Liverpoolkvartettens resa till toppen. Nya intervjuer med Paul McCartney och Ringo Starr blandas med arkivmaterial och utsagor frĂ„n kĂ€nda fans.

Resan till toppen. I ”The Beatles: Eight days a week” skildras Liverpoolkvartettens resa till toppen. Nya intervjuer med Paul McCartney och Ringo Starr blandas med arkivmaterial och utsagor frĂ„n kĂ€nda fans.

Foto: Noble Entertainment/Pressbild

Filmrecension2016-09-16 06:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I en ny dokumentÀr fÄr vi följa musikhistoriens mest hyllade popband pÄ resan till toppen. Ron Howards film Àr inte originell, men sprakar av kvartettens legendariska personkemi.

Det var en gÄng fyra charmiga killar som hette John, Paul, George och Ringo. Under nÄgra Är i början av 60-talet lade de vÀrlden för sina fötter med hjÀlp av busiga frisyrer, kaxiga oneliners och klÀmmiga poplÄtar. Sedan slutade de turnera och förvandlades till ett av de mest innovativa lÄtskrivarkollektiv som vÀrlden har skÄdat.

Med hjĂ€lp av intervjuer och ett digert arkivmaterial har Hollywoodregissören Ron Howard (”A beautiful mind”) skapat ”The Beatles: Eight days a week”, en dokumentĂ€r med fokus pĂ„ de tidiga Ă„ren. Med Beatlemania i fokus berĂ€ttar han om hysterin kring bandet och kopplingarna till tidsandan, ackompanjerat av otaliga bevis pĂ„ medlemmarnas slagfĂ€rdighet och personkemi.

Det finns tvĂ„ grundrecept till exceptionella dokumentĂ€rer: att lyfta fram en historia som aldrig berĂ€ttats förut, eller att berĂ€tta den pĂ„ ett sĂ€tt som aldrig tidigare skĂ„dats. Malik Bendjelloul lyckades med bĂ„de och i sin magnifika film ”Searching for Sugarman”. Ron Howard bommar dubbelt – The Beatles Ă€r ett av vĂ€rldens mest vĂ€ldokumenterade och överexponerade band, och Howards visuella pĂ„hittighet strĂ€cker sig inte lĂ€ngre Ă€n att till att animera röken frĂ„n stillbildernas cigaretter.

Men trots bristande originalitet Ă€r ”The Beatles: Eight days a week” ingen dĂ„lig film, och för hĂ€ngivna fans torde den vara omistlig. LiveframtrĂ€danden frĂ„n numera klassiska konserter fĂ„r klinga oavbrutna medan namnkunniga beundrare som Whoopi Goldberg och Eddie Izzard berĂ€ttar om bandets betydelse för sĂ„vĂ€l medborgarrĂ€ttsrörelsen som den brittiska sjĂ€lvbilden.

För mig Ă€r det dock exemplen pĂ„ kvartettens pojkaktiga charm som blir filmen stora behĂ„llning. Paul McCartney som tillrĂ€ttavisar en pretentiös reporter med orden ”it’s not culture, it’s a good laugh”. En rökande George Harrison som sitter bakom John Lennon under en tv-intervju, och konsekvent askar i Lennons hĂ„r. Det Ă€r en anarkistisk lekfullhet att lĂ€ngta efter, i vĂ„r tid med idel vĂ€luppfostrade pojkbandsgossar.

DokumentÀr

LĂ€s mer om