NĂ€r Petri LevĂ€lahti, 41, sĂ€tter sig med ett nytt spel tĂ€nker han inte först och frĂ€mst pĂ„ handlingen, vad spelet gĂ„r ut pĂ„ eller lĂ„ter sig sjunka ned i dess vĂ€rld. I stĂ€llet har han tankar pĂ„ bilder i huvudet. HĂ„ller figurer, rekvisita och bakgrund tillrĂ€ckligt hög kvalitet? Ăr skuggorna tillrĂ€ckligt högupplösta? Ser ansiktsanimationerna intressanta ut, hur lĂ€gger sig ljuset?
ââJag börjar tĂ€nka direkt â vad kan det hĂ€r spelet erbjuda nĂ€r det handlar om virtuell fotografi, sĂ€ger han.
"Battlefield" blev startskott
SjÀlv Àr LevÀlahti speciellt intresserad av portrÀtt. Det kan lÄta mÀrkligt, men i takt med att spelfigurer blir allt med detaljerade gÄr det skapa intressanta portrÀtt Àven av digitala figurer. Han skulle i och för sig gÀrna plÄta riktiga mÀnniskor ocksÄ.
ââMen eftersom jag inte riktigt har nĂ„gra mĂ€nniskor i mitt liv, sĂ„ fĂ„r jag vĂ€nda mig till spelen, sĂ€ger han med ett litet skratt.
Han fick upp intresset för spelfotografi nÀr han omkring 2014 hemma i Finland sÄg virtuella bilder av jim2point0 ur förstapersonsskjutaren "Battlefield".
ââJag tĂ€nkte: "Kan man göra det dĂ€r i ett spel? Kan man fĂ„nga konstnĂ€rligt spelens verk?"
Han började sjÀlv experimentera, lÀgga ut sina bilder och fick en följarskara. Det ledde sÄ smÄningom till frilansuppdrag för Electronic Arts, moderbolag till svenska Dice.
ââOch sedan sĂ„ visade Dice intresse och en dag ringde de och frĂ„gade om jag ville ha jobb, och sedan sĂ„ flög de mig till Sverige.
"Behöver inte gilla"
Nu jobbar han med att bland annat skapa marknadsföringsbilder i "Battlefield"-serien, som han bygger upp i spelmotorn och sedan förevigar. Det digitala skapandet till trots Àr det sÀllan han gör nÄgra större justeringar i bildredigeringsprogram som Photoshop.
ââJag vill lĂ€ra mig mer och mer. Det hĂ€r Ă€r min enda talang hĂ€r i livet, som tur var ledde det till ett jobb för mig, sĂ€ger han.
Vid sidan av arbetet har han behÄllit intresset för virtuellt fotograferande, och sÀger sjÀlv att han sÀllan ens spelar ett spel som det inte Àr intressant att ta bilder ur.
ââOm ett spel ser bra ut, kommer jag antagligen att ta bilder pĂ„ det, men jag behöver inte nödvĂ€ndigtvis gilla det
SjÀlv tar han mest bilder via pc, och speciella tillÀgg (moddar) för virtuellt fotograferande. Men med Ären har spelbolagen börjat att sjÀlva bygga in fotolÀgen, Àven i konsolspel.
ââDe Ă€r superavancerade, med bland annat fri ljussĂ€ttning. Resultatet Ă€r att vi har mer kontroll över saker och ting (i bilden), sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââDet som Ă€r bra Ă€r att det lĂ€ggs ned tid och energi pĂ„ dem. En del har till och med egna trailers för fotolĂ€gen, de har blivit ett försĂ€ljningsargument
I takt med fotolÀgenas intÄg har spridningen av dess bilder pÄ nÀtet ökat exponentiellt. LevÀlahti ska exempelvis snart vara en av domarna i en stor fototÀvling.
Petri LevÀlahti minns med visst svÄrmod tiden dÄ han sjÀlv följde allt som hÀnde inom fÀltet, som dÄ bestod av vad som kÀndes som 50 personer vÀrlden över. Nu drunknar de fÄ skickliga virtuella fotograferna i mÀngder av skrÀp, enligt honom.
ââJag Ă€r rĂ€tt hĂ„rd, men jag Ă€r rĂ€tt hĂ„rd mot mig sjĂ€lv ocksĂ„, sĂ€ger han.