"Mefisto" synar allas ansvar för nazismen

"Jag Àr bara en vanlig mÀnniska" klagar huvudpersonen i Mefisto nÀr nazisternas maktövertagande tvingar honom att ta stÀllning. Natalie Ringler sÀtter upp Klaus Manns pjÀs om 20- och 30-talets Tyskland och undrar vid vilken punkt vi sÀljer vÄr sjÀl.

"Mefisto" av Klaus Mann spelas pÄ Dramaten i regi av Natalie Ringler. Pressbild.

"Mefisto" av Klaus Mann spelas pÄ Dramaten i regi av Natalie Ringler. Pressbild.

Foto: Sören Vilks

Teater2023-02-15 07:18

PÄ den revolutionÀra teatern StormfÄgeln parodieras vapenhandlare och generalstabschefer. Klaus Manns "Mefisto" gavs ut 1936 och kretsar kring en grupp skÄdespelare, med Hendrik Höfgen i centrum. NÀr pjÀsen nu spelas pÄ Dramaten gestaltar Danilo Bejarano skÄdespelaren som desperat lÀngtar efter sitt stora genombrott och Àr en övertygad motstÄndare till nationalsocialisterna.

Men just som Höfgens karriÀr börjar lyfta tar Hitler makten.

– En tankegĂ„ng som jag fastnade i var: vad skulle jag ha gjort? sĂ€ger regissören Natalie Ringler.

Det Àr de smÄ kompromisserna i en kaotisk och hotfull tid som intresserar henne. NÀr andra slutar i protest hÄller Hendrik Höfgen fast vid sin anstÀllning pÄ teatern och utbrister "Vad kan jag göra, jag vill bara spela teater". Plötsligt befinner han sig pÄ nazisternas sida.

Kollektivt berÀttande

PÄ scenen inför ett av de sista genomdragen blir Natalie Ringler grattad av kollegorna: hennes uppsÀttning "Strandad" pÄ Kungliga operan har blivit uttagen till scenkonstbiennalen. Tidigare har hon haft stora framgÄngar med pjÀser som "Irakisk kristus" pÄ Teater Galeasen. Och nÀr "Mefisto" drar i gÄng pÄ en gigantisk roterande scen Àr det Äterigen med Ringlers typiska myller av parallella hÀndelser.

– Jag tror att det handlar om att jag Ă€r vĂ€ldigt intresserad av ensemblen, det Ă€r otroligt spĂ€nnande med det kollektiva berĂ€ttandet, sĂ€ger hon.

Natalie Ringler pÄminner om att förÀndringarna i Nazityskland först skedde i smÄ glidningar. Sedan tog det bara sex veckor frÄn det att Hitler blev rikskansler till dess att demokratin sköts i sank.

– LĂ€nge var situationen mer "normal". Det har varit spĂ€nnande hĂ€r, att bygga det normala. För det andra vet vi sĂ„ mycket om, sĂ€ger hon.

PÄ scenen syns bÄde heilande nazister och Adolf Hitler som pappfigur. Men Natalie Ringler sökte en personlig ingÄng till de historiska hÀndelserna, och fann den i gruppens kÀrlek till teatern. Vad hÀnder pÄ en arbetsplats nÀr man har sÄ olika politiska stÄndpunkter men ska arbeta tillsammans, undrar hon.

– Och vad hĂ€nder i ett lĂ€ge nĂ€r det stĂ€lls pĂ„ sin spets?

SkrÀmmande paralleller

PjÀsens frÄgor Àr högaktuella. Natalie Ringler fick idén till uppsÀttningen nÀr Ryssland gick in i Ukraina. Hon tycker att det Àr lÀtt att sÀga om Hendrik att "han borde ha lÀmnat", men gör en parallell till ryssar som uppmanas att protestera mot Putin. Hon vet av egen erfarenhet att den som lÀmnar sitt land ocksÄ kan förlora sin identitet: hennes polska förÀldrars vÀnner var konstnÀrer som istÀllet fick börja köra taxi nÀr de kom till Sverige. Samtidigt Àr det dubbelt, poÀngterar hon.

– För Ă„ andra sidan: vad Ă€r det att sĂ€lja sin sjĂ€l till djĂ€vulen? Det finns ocksĂ„ nĂ„got vĂ€ldigt lockande i att sĂ€ga "vad begĂ€r ni av mig?". DjĂ€vulen kanske Ă€r just den rösten som sĂ€ger "det Ă€r inte ditt ansvar".

Natalie Ringler ser skrÀmmande mÄnga paralleller mellan 30-talets Tyskland och nu. Handlingen utspelas under en tid av ekonomisk kollaps med skyhög inflation. Liksom dÄ tycker hon att vi delar upp oss allt mer i "vi" och "dem".

– Och vi tror som dĂ„ att svaret ligger i styrkan och upphöjer den, istĂ€llet för att se styrkan i sĂ„rbarheten eller komplexiteten. Vi vill ha svart-vita svar, enkla sanningar och starka ledare.

Kultur och nationalism

PjÀsen undersöker ocksÄ kulturens roll i nationalistiska tider. Natalie Ringler befann sig i Polen nÀr det nationalkonservativa partiet PIS tog makten och ser likheter i Sveriges nuvarande debatt. Till exempel kring vilken kultur som ska fÄ synas. NÀr hon ÄtervÀnde till Polen dominerades teaterns repertoar plötsligt av patriotiska verk.

Hon menar att det Àr i de smÄ förskjutningarna som förÀndringarna sker.

– Det kommer inte att stĂ„ folk med k-pist och tvinga oss att spela Selma Lagerlöf, sĂ€ger Natalie Ringler som undrar vilka de smĂ„ valen Ă€r och nĂ€r vi gör dem.

SÀrskilt aktuell blir ocksÄ pjÀsen eftersom det i Sveriges riksdag sitter ett parti med nazistiskt förflutet, pÄpekar Ringler och varnar: "Nazister Àr nazister, det Àr sÄ hÀr det slutar". Samtidigt Àr hon helt överens med en replik i pjÀsen:

– Det verkliga problemet Ă€r sveket frĂ„n Socialdemokraterna, som inte har gett ett bĂ€ttre alternativ. SĂ„ ansvaret Ă€r pĂ„ vĂ„r sida.

Fakta: "Mefisto"

"Mefisto" har premiÀr 16 februari pÄ Dramaten i Stockholm.

Klaus Mann var son till författaren Thomas Mann. Han lĂ€mnade Tyskland nĂ€r nazisterna tog över 1933. "Mefisto" gavs ut 1936 och det har spekulerats i att huvudpersonen Ă€r baserad pĂ„ Klaus Manns tidigare vĂ€n, skĂ„despelaren Gustaf Gründgens. Han var Hermann Görings favorit och dessutom intendent för Preussisches Staatstheater i Berlin.

Natalie Ringler har hyllats för uppsÀttningar som "VÄr klass" och "Irakisk Kristus" pÄ Teater Galeasen. 2021 tilldelades hon Svenska Dagbladets Thaliapris.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!