250 scenkostymer med upp till fem plagg i varje uppsĂ€ttning â det Ă€r vad som gĂ„r Ă„t nĂ€r Kungliga Operan i Stockholm sĂ€tter upp "Löftet". Men för första gĂ„ngen nĂ„gonsin Ă€r alla klĂ€der pĂ„ operans scen inhandlade i second hand-affĂ€rer. Kostymdesignern Nina Sandström, som har letat och kĂ„nkat under ett Ă„rs tid, kallar processen för "ett pilotprojekt".
ââJag har kaxigt sagt att jag ska göra 100 procent hĂ„llbara kostymer. Det finns inga nysydda plagg med â förutom en bolero men den Ă€r gjord av en stuvbit, sĂ€ger hon.
Det var Operans vd Birgitta Svendén som undrade: "Àr det möjligt att göra en helaftonsopera med bara second hand-klÀder?". NÀr Operans första Äterbruksopera nu Àr klar kÀnner Nina Sandström sig "euforisk" över resultatet.
ââFörsta gĂ„ngen jag lĂ€ste om hur klĂ€dindustrin slĂ€pper ut mer koldioxid Ă€n vad flyget och sjöfarten gör tillsammans bestĂ€mde jag mig för att jag skulle kunna vara en person som inspirerar. Jag förelĂ€ser om hĂ„llbarhet inom klĂ€der och dĂ„ blir man extra glad nĂ€r Kungliga Operan vill göra det hĂ€r. Det betyder nĂ„gonting, att man kan inspirera frĂ„n ett ovĂ€ntat hĂ„ll.
Hantverket nyckeln
Den nyskrivna operan "Löftet" Àr en kÀrlekshistoria, om Ava och Tom som skiljs Ät i koncentrationslÀgret Auschwitz. Men Nina Sandström ville inte skapa "lÀgerklÀder", utan göra klÀderna stilrena för att hedra det judiska folket och "dödens kör" nÀr de sjunger "glöm oss inte". KlÀderna har dropptorkat vilket ger ett tungt och skrynkligt intryck, och fÀrgskalan i rött, blÄtt och grÄtt speglar hopp och kÀrlek.
Brudgummens vĂ€st Ă€r gjord med lappteknik, som Ă€r den Ă€ldsta tekniken för Ă„terbruk. En julstrumpa Ă„kte med bland stuvbitarna nĂ€r Nina Sandström sydde samman allt med boroteknik â den japanska konsten som fötts ur knappa resurser.
ââHantverkskunnande Ă€r en nyckel till att bli mer hĂ„llbar. DĂ€r kan ocksĂ„ operan bidra med kunskap frĂ„n ett riktigt skrĂ€dderi, sĂ€ger Nina Sandström.
Normalt gör hon kostymskisser för varje plagg. HÀr har hon snarare fÄtt beskriva stÀmningarna i de olika scenerna, för hon visste inte pÄ förhand vilka klÀder hon skulle hitta. Tidigt bestÀmde Nina Sandström sig ocksÄ för att se hur lÄngt hon kunde gÄ i miljötÀnket. DÀrför har hon bara anvÀnt vÀxtfÀrgning och naturliga pigment.
Hon fingrar pĂ„ en kappa som fĂ€rgats med koschenill â torkade löss â ett pigment som anvĂ€ndes pĂ„ 1600- och 1700- talen. NĂ„gon beskrev kappan som "Rembrandtsk i tonen", berĂ€ttar Nina Sandström.
ââFörst tĂ€nkte jag bara att det var hĂ€ftigt att inte anvĂ€nda kemikalier men jag har upptĂ€ckt att fĂ€rgerna ocksĂ„ Ă€r sĂ„ enormt vackra pĂ„ scenen.
à teranvÀnder scenografi
Fler teatrar börjar ocksÄ syna sin miljöpÄverkan. I vÄr gör Orionteatern i Stockholm pjÀsen "Det vilda" om mÀnniskans relation till naturen. I anslutning till förestÀllningen arrangerar teatern bÄde holktillverkning och "skogsbad" i scenografin, i samarbete med Naturskyddsföreningen.
ââDet Ă€r inte sĂ„ att vi har ett miljöuppdrag och dĂ€rför gör den hĂ€r förestĂ€llningen. Men det blev vĂ€ldigt tydligt genom det hĂ€r projektet att det ocksĂ„ Ă€r en teaters uppdrag att sprida frĂ„gan, sĂ€ger vd:n Helena Hammarskiöld.
Orionteatern försöker frÀmst anvÀnda Äterbrukat material i sina uppsÀttningar, och har ett nÀra samarbete med flera stora institutioner.
ââVi fĂ„r överta ganska mycket. DĂ„ har vi ocksĂ„ resurser i form av folk hĂ€r som gĂ€rna Ă€gnar tid Ă„t att anpassa och bygga om materialet. Det Ă€r tidskrĂ€vande men det sparar resurser pĂ„ ett annat sĂ€tt, sĂ€ger Helena Hammarskiöld.
Skapar kretslopp
NĂ€sta steg Ă€r att tĂ€nka pĂ„ vad som hĂ€nder med scenografin efter en produktion, enligt Helena Hammarskiöld. Tidigare har Orionteatern skĂ€nkt rekvisita till förskolor och anvĂ€nda möbler till flyktingboenden. I Ă„r utnyttjar teatern scenografin maximalt â genom att lĂ„ta tematiken som rör natur och skog löpa över hela sĂ€songen. I tvĂ„ regisserade konserter för barn och vuxna anvĂ€nds samma scenbild.
ââDet Ă€r ett jĂ€ttebygge som görs hĂ€r med trĂ€d som Ă€r tio meter höga. Om vi gör ett sĂ„dant resurskrĂ€vande bygge â hur kan vi dĂ„ öppna det för andra grupper som kanske inte kommer hit pĂ„ teater? Det Ă€r ocksĂ„ ett hĂ„llbarhetstĂ€nk.
NÀr teaterhuset snart renoveras Àr miljöhÀnsynen grundlÀggande, enligt Helena Hammarskiöld. Hon vill skapa ett eget kretslopp för teatern.
ââMan bör inte isolera det hĂ€r arbetet till enskilda produktioner som blir fyrverkerier som skjuts i vĂ€g och försvinner. Det viktigt att det finns med i teaterns alla delar.