Många livsöden vävs samman

I Byteaterns pjäs "Imorgon och imorgon och imorgon" vävs livsöden samman till en helhet som skildrar gemensamma historia – men också säger något om oss människor.

Byteatern. Sara Glaser och Martin Ellborg från Byteatern i Kalmar.

Byteatern. Sara Glaser och Martin Ellborg från Byteatern i Kalmar.

Foto: Peder Nabo/Pressbild

Teaterpremiär2016-01-15 21:41

När publiken släpps in i teatersalongen på Mejeriet är skådespelarna redan på plats på den sparsamt upplysta scenen. De dukar ett bord för en studentfest – eller är det en kräftskiva? Både och, ska det visa sig under den cirka två timmar långa föreställningen.

För "Imorgon och imorgon och imorgon" är en historia som tar publiken med sig på en vindlande färd genom vår lokala historia, fram till i dag. De tre skådespelarna har minimalt med rekvisita, och bär i princip samma scenkläder genom hela föreställningen – men lyckas ändå med konststycket att gestalta totalt 37 olika människoöden från skilda tidsepoker. Ena sekunden följer vi studenten Helena från Högsby, som reser till Norge för att rensa fisk och kämpar för att hitta sin väg i livet. I nästa andetag möter publiken varvsarbetaren som blir Per Albin Hanssons talskrivare, för att strax därpå återvända till Maria, som föddes under 1900-talets början och övergavs av sina föräldrar som emigrerade till Amerika.

Trots de snabba vändningarna och rika persongalleriet blir föreställningen aldrig rörig, och i slutet knyts många av historierna samman. Den suggestiva ljud- och ljussättningen skapar en stämningsfull kuliss till en berättelse där utvandring och invandring, parallellt med folkhemmets utveckling är några gemensamma nämnare.

Det hade kunnat bli en historielektion i underhållningsformat – och visst får man lära sig en hel del om dåtid och nutid i vårt avlånga län. Men pjäsen blir framför allt en gripande skildring av människans längtan, sökande och sträva efter lycka – något som går igen i alla tider.

Imorgon och imorgon och imorgon

Manus: Lucas Svensson

Regi och bearbetning: Daniel Rylander

Scenografi och kostymdesign: Jenny Nordberg

Ljusdesign: Joakim Engstrand

Musik och ljud: Linus Wileryd

Föreställningen ges av Byteatern, Kalmar länsteater. Pjäsen spelas på Mejeriet i Västervik under hela januari.

Ensemble: Martin Ellborg, Sara Glaser, Agnes Hartne Wallander

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!