FrĂ„n början var tanken att "Kimono â frĂ„n Kyoto till catwalk" skulle stĂ€llas ut i Göteborg i september i fjol. UtstĂ€llningen, som Ă€r producerad av mode- och designmuseet Victoria and Albert Museum i London, fick senarelĂ€ggas pĂ„ grund av pandemin.
Nu har den stÄtt i VÀrldskulturmuseets nedslÀckta lokaler sedan december.
ââSĂ„ vi Ă€r vĂ€ldigt glada att Ă€ntligen fĂ„ visa den för besökarna, sĂ€ger utstĂ€llningsproducenten Lena StammarnĂ€s.
DÄtidens influerare
NÀr hon och kommunikatören Johanna Flemström visar de 300 föremÄlen, varav 150 Àr kimonor, strÀcker sig plaggen frÄn 1600-talet fram till samtiden. Troligtvis har kimonon anvÀnts i ungefÀr 1 000 Är i Japan, med ett sannolikt ursprung i Kina.
ââVi vill slĂ„ hĂ„l pĂ„ myten att kimonon var helt oförĂ€ndrad tills den kom i kontakt med omvĂ€rlden. HĂ€r ser vi att den har varit i stĂ€ndig förĂ€ndring Ă€nda sedan 1600-talet, sĂ€ger Lena StammarnĂ€s.
Kimono Àr pÄ ett sÀtt ett enkelt plagg. Den bestÄr av ett antal delar med raka linjer, ofta sju, som sys ihop. à andra sidan Àr det mÄnga gÄnger ett avancerat konstverk med otaliga timmar av vÀvning, naturfÀrgning och handbroderier, ofta i naturmönster, bakom klÀderna.
LÀnge var det förenat med klassmarkörer med tydliga regler kring hur plagget fick bÀras. PÄ 1800-talet gick det starka modetrender i nuvarande Tokyo dÀr kurtisaner var drivande i modet, vilka enligt Lena StammarnÀs var "dÄtidens influencers".
ââDe hade en viss status trots att de var prostituerade, sĂ€ger hon.
Kulturell appropriering
Det blev Àven mer populÀrt att bÀra obi, bÀltet kring kimonon. Det fick vara smyckat hur som helst, oavsett vilket klass bÀraren tillhörde.
NÀr Japan öppnade upp för handel med vÀstvÀrlden syns nÄgra av de plagg som syddes upp till europeiska aristokrater. Japanismen, som fick fÀste framförallt i Paris, var ett faktum.
ââDet var jĂ€ttemycket som hĂ€nde i Japan. NĂ€r man började tillverka kimonor för vĂ€stvĂ€rlden sĂ„ pĂ„verkades det inhemska modet ocksĂ„. SĂ„ det gick Ă„t bĂ„da hĂ„llen, sĂ€ger Lena StammarnĂ€s.
FrÄgan om kulturell appropriering dyker ofta upp i samband med kimonon. Den diskussionen har förts Àven kring denna utstÀllning, bÄde i London och i Göteborg. Begreppet innebÀr att lÄna attribut frÄn en annan kultur utan tillrÀcklig respekt eller kunskap.
ââMen japanerna verkar inte se sĂ„ stora problem med att andra Ă€n japaner bĂ€r kimono. De tycker det Ă€r bra och vill sprida kimonon, sĂ€ger Lena StammarnĂ€s.
Ordet kimono anvÀnds ofta gÀllande plagg i klÀdbranschen, exempelvis för morgonrockar och klÀnningar, nÄgot som verkar vara helt i sin ordning.
ââMed tanke pĂ„ att det betyder "sak att bĂ€ra", sĂ„ tror jag man kan anvĂ€nda det sĂ„, sĂ€ger Johanna Flemström.
"Star wars" och Freddie Mercury
MÄngfalden visas i inslag frÄn 1900-talet nÀr naturmönstren har bytts ut mot propagandamönster med stridsflygplan, skepp och skyskrapor pÄ plagg för mÀn och pojkar. Efter andra vÀrldskriget slut fick kimonon en renÀssans i Japan pÄ grund av viljan att bevara japansk tradition. DÄ bars den framförallt av kvinnor, trots att den fram till 1900-talet varit ett plagg för bÄda könen.
I resten av vÀrlden hade den etablerats, vilket syntes i kommande decenniers populÀrkultur. Queen Apailanas kimono, frÄn George Lucas studio, samt Freddie Mercurys privata kimono visas stolt upp i utstÀllningens sista del.
Nog Àr samurajkimonon lik den som jediriddare ofta bÀr.
ââ"Star wars" har jĂ€ttemycket inslag inspirerade av kimono. Och Freddie Mercurys kimono Ă€r vĂ€ldigt hĂ€ftigt att ha. Han Ă€gde flera stycken, sĂ€ger Lena StammarnĂ€s.
UtstÀllningen har fÄ interaktiva inslag för att besökarna ska kunna ta in alla fÀrger och mönster, som skiljer sig markant frÄn ett avskalat och enfÀrgat skandinaviskt mode.
ââDet Ă€r en explosion nĂ€stan. UtstĂ€llningar kan ibland vara vĂ€ldigt sparsmakade, men hĂ€r öser vi pĂ„, sĂ€ger Johanna Flemström.
UtstÀllningen visas frÄn den 17 augusti fram till den 5 december. DÀrefter Äker den vidare pÄ ytterligare tvÄ stopp i vÀrlden, men det Àr Ànnu oklart vilka.