När punken sparkade in dörrar

1977 var ett magiskt musikår. Åtminstone för alla dem som älskar punkmusik.Det var då genren på allvar gjorde entré i Sverige.– Med frenetisk energi återförde punken rockmusiken till gatuplanet. Det var en högljudd provokation mot allt som var kommersiellt, säger musikbibliotekarie Dag Jonasson.

Foto: Karin Hertz

Utställning2014-10-28 14:00

År 1977 var Dag själv 19 år och lät sig mer än gärna svepas med i punkvågen.

– Den var efterlängtad efter år av stiltje inom rockmusiken, menar han.

Engelska och amerikanska band som Television, The Clash, Sex Pistols och Ramones kom att bli favoriter.

– Televisions debutplatta Marquee Moon lyssnar jag fortfarande på lite då och då. Den har hängt med sedan 1977. Den är fortfarande lika bra, säger han.

Just år 1977 är ett av rockhistoriens bästa, poängterar Jonasson. Just det året släpptes nämligen en mängd starka debutskivor. Nya namn som Clash, Talking Heads, Jam, Blondie, Television, Elvis Costello och Sex Pistols debuterade på skiva.

– Men 1977 var också ett kreativt år för många av de etablerade artisterna och grupperna, bland annat släppte Kraftwerk, Bob Marley, Pink Floyd, David Bowie, Neil Young och Fleetwood Mac klassiska album, berättar Dag Jonasson som nu alltså arrangerar en utställning som kretsar kring detta speciella musikår.

Det mesta av materialet (tidningsartiklar och skivomslag) på utställningen kommer från Dag Jonassons egen digra samling. Men även arbetskamraten Toivo Svartnäs har bidragit med föremål.

Detta är en utställning som bjuder på mycket läsning, och tar man sig tid att studera några artiklar från tidsperioden får man en tydlig bild över hur punkmusiken inledningsvis togs emot i Sverige. Knappast med öppna armar.

”Punkrock – vidrig och våldsam” varnade Tommy Rander i Aftonbladet i november 1976 och drog paralleller till nyfascism.

– Det rådde också en viss förvirring kring själva ordet punk. Mats Olsson i Expressen, som tidigt tog till sig den nya musiktrenden, föreslog att det skulle uttalas ”pank” och Svenska Dagbladet ersatte konsekvent ordet punk med "struntrock" i en artikel i september 1976.

Men under våren 1977 förändrades tonläget på tidningarnas musiksidor. ”Det är första gången på länge som en riktigt levande musik sprider sig över England” skrev till exempel Aftonbladet i april.

– Utställningen är en nostalgisk tidsresa, men det är också en spännande inblick i hur värderingar och kvalitetsbegrepp kan förändras med tiden, säger Dag.

Punken var en subkultur som först uppstod i USA med Ramones i spetsen, men ganska snart också växte fram parallellt i England. Den amerikanska varianten var oftast konstnärligt intellektuell och utgick och utvecklades från klubbar i New York, medan punken i England var mera politisk och aggressiv och hade sin publik främst hos arbetarklassen.

– Grundinställningen var att man skulle göra allting själv, och att alla kunde bilda band.

– Utmärkande för punkmusiken var snabb, vass och enkel rock som främst hämtade inspirationen från rhythm & blues och amerikanska garageband från 60-talet. Begreppet punk vidgades nästan omgående till new wave och kom att innefatta stora musikaliska och textmässiga variationer. Den tidiga punken sparkade in dörrar, vitaliserade musikvärlden, skapade en ny estetik och gjorde under en tid anarkism till sitt ledord.

Utställning

"1977 – ett magiskt musikår"

Västerviks musikbibliotek och visarkiv

Pågår till och med den 29 november

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!