"Den inombordskampen är en utmaning"

Det är en tisdagskväll i januari. I Centrumgården, på Strömsgatan, har en grupp teaterintresserade människor i blandade åldrar samlats för att öva, under ledning av skådespelaren Mats Hedlund.

Antagonister. Håkan Ohlsson och Michel Asplund agerar antagonister. Det var en ordrik dialog de tog sig an.

Antagonister. Håkan Ohlsson och Michel Asplund agerar antagonister. Det var en ordrik dialog de tog sig an.

Foto: Lotta Gometz

Västervik2017-01-26 06:00

Hedlund är bosatt i norra kommundelen sedan ett par år tillbaka och håller sedan i höstas en skådespelarkurs i Teaterskeppets regi.

Totalt har 12 amatörskådespelare anmält sig till kursen. Och just den här tisdagskvällen har åtta av dem lyckats komma ifrån vardagsförpliktelserna för att medverka vid övningarna på Centrumgården.

Skådespelarna sitter på stolar i en ring och har just avverkat några uppvärmningsövningar när VT tittar in.

– Du missade just vår skönsång tyvärr, säger Håkan Ohlsson skämtsamt.

Den här kvällen står annars textläsning i fokus. Faktum är att man just i dag för allra första gången fått ta del av ett litet smakprov ur ett väldigt speciellt, nyskrivet, manus. Pjäsen handlar om hungerkravallerna i Västervik 1917. I april i år är det hundra år sedan upproret ägde rum och hundraårsjubileet kommer förstås att uppmärksammas på flera olika sätt under året. Bland annat med en musikteaterföreställning som sätts upp av Teaterskeppet framåt senhösten. Carsten Palmaer har skrivit manus och Mats Hedlund står för regin.

Nu läser man alltså ett brottstycke mitt ur pjäsen. Vad som kan tänkas ha föregått den specifika scenen man nu fått i sin hand är dolt i dunkel för skådespelarna.

Efter varje genomläsning diskuteras just detta. Det vill säga, vad personerna egentligen har för inbördes relationer och vad som kan tänkas ligga bakom det som de säger? I vissa fall är det uppenbart att gamla konflikter även ligger och pyr.

Mats Hedlund ställer frågor, för att få igång en diskussion och analys.

Det är spännande att som utomstående höra hur läsningen av scenen, som genomförs flera gånger i rad, förändras en aning för varje genomdragning.

– Är Gladys, tjänsteflickan, verkligen så tappad bakom en vagn som hennes omgivning tycks tro. Vad pågår i henne när hon fåordigt svarar på de frågor som ställs till henne, undrar Hedlund retoriskt.

– Det kan ju vara så att man säger något men inom sig tänker något helt annat, säger Christian Månsson som fått läsa Gladys repliker ett par gånger.

– Den där inombords kampen är en utmaning att försöka förmedla, fortsätter han.

Gruppen berättar för VT:s utsända att man under hösten jobbat med textläsning av en rad klassiska verk, flera gamla och några nya. Man har bland annat bekantat sig med dramatiker som Sofokles, Shakespeare, Tjechov och Staffan Göthe.

– Men så har vi lekt mycket också. Vi har väldigt roligt på kursen, säger Janne Näsström som får unisont medhåll av övriga kurskamrater.

– Man lär sig bäst om det känns roligt och lustfyllt, menar Mats Hedlund.

Själv har han flera gånger samarbetat med Susanne Osten på Unga Klara (Stadsteatern) – en annan regissör och dramatiker som ofta lyfter fram och hyllar leken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!