"Jag bestÀmde mig för att lira precis det jag sjÀlv vill"

Ett pÀrlband av funklÄtar och 80-talshits utlovas nÀr Rhapsody in rock dimper ner pÄ GrÀnsö den 31 juli.

VÀstervik. Robert Wells ser fram emot sommarens fem spelningar med Rhapsody in rock. Finalen Àger rum i VÀstervik, vid GrÀnsö slott den 31 juli.

VÀstervik. Robert Wells ser fram emot sommarens fem spelningar med Rhapsody in rock. Finalen Àger rum i VÀstervik, vid GrÀnsö slott den 31 juli.

Foto: Ilkka Ranta

VĂ€stervik2016-06-10 06:00

VÀstervik och GrÀnsö visar sig kanske inte frÄn sin allra fagraste sida den hÀr dagen.

Robert Wells rekar inför sommarens final av Rhapsody in rock som ska Àga rum just hÀr om en och en halv mÄnad lite drygt.

Nu blÄser det kallt och regnet hÀnger i luften.

– Men jag har snackat med dem "dĂ€r uppe" om vĂ€dret, sĂ„ den 31 juli Ă€r lĂ€get ett helt annat, soligt och varmt, sĂ€ger han skĂ€mtsamt nĂ€r vi traskar ner mot bryggan för fotografering.

Det var Ätta Är sedan Robert Wells var hÀr med sin mastodontturné Rhapsody in rock senast. SÄ nu Àr det hög tid för ett nytt VÀsterviksbesök.

– Jag firar 30 Ă„r som artist och gör fem exklusiva spelningar med Rhapsody in rock i sommar. GrĂ€nsö slott var ett givet val för mig nĂ€r vi började prata om olika spelstĂ€llen. Det Ă€r ju en fantastisk miljö hĂ€r, sĂ€ger han.

Vi har slagit oss ner i slottets lounge för en pratstund.

Robert Wells Àr taggad inför sommarens konserter, och han Àr glad och stolt över de artistkollegor han knutit till sig.

En av dem Àr LaGaylia Frazier som dök upp som HÄkan Hellströms hemliga gÀst pÄ dennes spelningar i New York och pÄ Ullevi nyligen.

En annan Àr 19-Äriga Wictoria som fick mycket uppmÀrksamhet i samband med sin medverkan i Ärets melodifestival, dÀr hon tÀvlade med lÄten "Save me".

– Jag hörde henne pĂ„ Nyhetsmorgon innan hon tĂ€vlade i Melodifestivalen. Hon framförde en akustisk lĂ„t live. Jag blev imponerad och tog kontakt.

– Det visade sig att hon Ă€ven studerat pĂ„ Rytmus musikgymnasium i Stockholm dĂ€r jag brukar undervisa pĂ„ ett pianolĂ€ger som arrangeras varje Ă„r i augusti.

– Musik har ingen Ă„lder, konstaterar Wells.

– Wictoria hör till de unga som vet och förstĂ„r att det krĂ€vs hĂ„rt arbete för att lyckas i lĂ€ngden. TyvĂ€rr stöter jag pĂ„ ganska mĂ„nga som lever i villfarelsen att det inte krĂ€vs nĂ„gon större insats för att nĂ„ framgĂ„ng. Men det Ă€r helt fel. Det krĂ€vs mycket övning för att bli riktigt bra.

För egen del började Robert spela för brödfödan redan vid 16 Ärs Älder.

– Jag spelade pĂ„ pubar och i alla möjliga sammanhang. Jag studerade klassiskt piano, hade egen lĂ€genhet och behövde dra in pengar för att bekosta mat och hyra. En dag hade min pianolĂ€rare sett en annons i tidningen dĂ€r det stod att jag skulle spela pĂ„ nĂ„gon krog, och efter det var jag inte vatten vĂ€rd.

– Det var första gĂ„ngen jag pĂ„ riktigt kom i kontakt med det hĂ€r med fin- kontra fulkultur, nĂ„got jag vĂ€grat acceptera och inordna mig i allt sedan dess. Först blev jag ledsen och funderade jag pĂ„ om jag skulle lĂ€gga av med att spela, men sedan vĂ€xte hornen fram och jag bestĂ€mde mig för att lira precis det jag sjĂ€lv vill lira. Ingen annan skulle fĂ„ mĂ€stra mig i frĂ„ga om det.

Konceptet Rhapsody in rock blev ett sÀtt att lÄta den klassiska musiken och populÀrmusiken mötas.

Senast Robert Wells spelade i VĂ€stervik var vĂ„ren 2013 dĂ„ han gjorde ett mer avskalat program i Bryggaren, ”A tribute to Charlie”.

Det var en hyllningskonsert till mentorn och kollegan Charlie Norman som gick ur tiden 2005.

– Av Charlie lĂ€rde jag mig mycket. Bland annat att man aldrig ska skriva ner mellansnack. Det ska komma spontant och improviserat. Man ska vara dĂ€r i stunden. Det sjĂ€lvförtroendet mĂ„ste man ha. Det Ă€r dĂ„ det blir bra, sĂ€ger Robert Wells.

Han menar att spontaniteten mÄste finnas dÀr hela tiden, Àven i frÄga om lÄtval och turordning.

– Det hĂ„ller mina medmusiker pĂ„ tĂ„rna, sĂ€ger han och skrattar.

– SkĂ€mt Ă„ sido, jag mĂ„ste ju ha kul sjĂ€lv ocksĂ„ och njuta i stunden. KĂ€nna att det Ă€r vĂ€rt alla mil pĂ„ vĂ€garna. Jag tror ocksĂ„ att publiken mĂ€rker om jag har roligt.

Under Rhapsody in rock 2016 kommer det bland annat att bjudas pÄ en hitkavalkad som doftar 70- och 80-tal. Det Àr framför allt fokus pÄ 80-talet, avslöjar Wells.

Det var ju dÄ han sjÀlv slog igenom som soloartist, nÀrmare bestÀmt 1986.

En av de medverkande artisterna som verkligen förkroppsligar detta decennium Àr amerikanen Michael Bolton som fick sitt stora genombrott 1989 med lÄten och skivan "How am I supposed to live without you".

PÄ 90-talet sjöng han ledmotivet "Go the distance" till Disneyfilmen Herkules, som nominerades till en Oscar för bÀsta sÄng.

Totalt har Bolton, som brukar kallas kungen av soft rock, givit ut 17 studioalbum.

Wells har för övrigt tvÄ familjemedlemmar med sig pÄ scenen i sommar. Hustrun Maria Wells, sÄngerska, och deras 20-Ärige son Oscar som Àr nyutexaminerad professionell dansare.

Inte att förglömma – allt backas förstĂ„s upp av Rhapsody Symphony Orchestra.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!