Flytten från Gränsö till Västervik Resort, Lysingsbadet, spelade säkert in på den lägre besökssiffran. Men den viktigaste orsaken är tidigareläggandet av evenemanget, tror Peter Gustafsson.
Ännu kan han inte svara på exakt hur många som besökte årets evenemang men han gör ett försök till uppskattning:
– Jag skulle gissa att vi hade ungefär 5000 besökare i år, vilket i så fall handlar om en minskning med 20 procent i en jämförelse med förra året, säger han.
– På campingområdet bodde mellan 2800 och 3000 personer.
Något som, just med tanke på det minskade besöksantalet, överraskade honom lite grand var den stora uppslutningen i lördagens kortege genom Västervik.
– Jag tror att ganska många kom hit bara över dagen för att bilda sig en uppfattning om den nya platsen, och kanske för att undersöka om man vill komma hit nästa år, och så hängde man på i kortegen.
Peter Gustafsson berättar att många på förhand var skeptiska både till den fysiska flytten av evenemanget och till tidigareläggandet.
– Tidpunkten krockar ju med skolavslutningar och student. Men nu i efterhand har jag fått väldigt mycket positiv respons. Framför allt i fråga om platsen. Bland annat har man större valmöjligheter när det kommer till boendet på Västervik Resort än som varit fallet tidigare år.
Orsaken till att man valt att lägga Hojrock redan i mitten av juni (tidigare arrangerades evenemanget i slutet av juli) beror på att det då är lättare att locka till sig utställare, förklarar Gustafsson.
– Även om jag överlag är nöjd har vi mycklet att lära och förbättra till nästa år. Besökarna blev väldigt utspridda på det stora campingområdet. Nästa år ska vi försöka samla dem bättre och "tighta till" hela evenemanget lite grand.