Föremålen ska fraktas tvärs över landet, till Göteborg, där Studio västsvensk konservering ska ta sig an dem.
När vi tittar in på museet på torsdagsförmiddagen finns konservatorn Ebba Phillips på plats.
Hon tar sig en titt på föremålen inför transporten av dem till Göteborg.
– Det ska bli jätteroligt att få arbeta med det här. Intresset för vraket är stort, både från forskningshåll och från allmänheten, vilket gör det hela lite extra kul, säger hon.
Ebba Phillips är en av två konservatorer på Studio västsvensk konservering som har marin arkeologi som sitt specialområde.
De föremål som nu ska konserveras är skeppstimmer och två kanoner.
Mest krävande är det att behandla träet som bland annat ska vakuumfrystorkas för att minimera sprickbildning, förklarar Ebba Phillips.
När det gäller bronskanonerna ska de bland annat urlakas från klorider – en saltförening med negativ påverkan på metallen – och befrias från rostangrepp innan konserveringen kan påbörjas.
Svagt kan man ana konturerna av Vasavapnet på kanonernas ovansidor, under ett tjockt lager av rost. Detta vittnar om att de härrör från Erik XIV, förklarar Veronica Palm som är biträdande chef på Västerviks Museum.
– När konserveringen är klar kommer man att kunna se Vasakärven mycket tydligare, säger hon.
Varje kanon från Erik XIV:s arsenal ska ha ett nummer ingraverat och dessa nummer hoppas man kunna finna någonstans under beläggningarna.
– Erik XIV var noga med dokumentationen. Och hittar vi numren kan vi få en hel massa information om vapnen, exempelvis om sådant som styrka och vikt, alldeles gratis tack vare hans skriftliga dokumentation som bevaras på Riksarkivet.
– Ingvar Sjöblom, från Försvarshögskolan, håller på med ett forskningsarbete om kanonerna på skeppet Mars och han kommer att bli väldigt glad om det går att få fram de där siffrorna.
Totalt fanns 120 kanoner ombord på skeppet.
Att de bärgade föremålen nu konserveras i stället för att åter föras ner till havets botten (som var ursprungsplanen) sker tack vare ett bidrag till Västerviks Museum från Riksantikvarieämbetet via Länsstyrelsen i Kalmar.
Ännu några veckor ligger föremålen kvar i bassängen i den stora utställningshallen på museet, innan de fraktas till sitt nya, tillfälliga, hem.
För den nyfikne blir det för övrigt möjligt att hålla sig ajour med konserveringsarbetet i Göteborg.
– Studio västsvensk konservering har lovat att hålla oss uppdaterade under arbetes gång. Vi ska bland annat få ta del av bilder som vi kommer att lägga upp på museets hemsida, säger Veronica Palm.