Det Ă€r ett utmĂ€rkt förslag. Det Ă€r precis som förslagsstĂ€llaren argumenterar: âDemokrati byggs av förtroende och upprĂ€tthĂ„lls genom att medborgare/vĂ€ljare fĂ„r insyn och information om de beslut som har och ska fattas. För att vi medborgare ska kunna följa med och veta vilka frĂ„gor som Ă€r aktuella, och förstĂ„ bakgrunden till varför beslut fattas sĂ„ behöver vi tillgĂ„ng till underlagen.â
Exakt sÄ Àr det. Att krÀva att man begÀr ut handlingar, istÀllet för att kommunen publicerar dem direkt, Àr ett onödigt hinder för tillgÀngligheten. Och dÀrmed för förstÄelsen, förtroendet och i förlÀngningen för sjÀlva demokratin.
Man kan dra argumentet Ànnu lÀngre, och strÀva mot en digitaliserad offentlighetsprincip. Liksom den rapport och motion som togs fram av Moderaternas Ida Drougge pÄ uppdrag av partiet för att ta fram förslag för att minska skatteslöseriet. Motionen pÄpekar att vi har vÀrldens mest omfattande offentlighetsprincip, men att den Àr omgÀrdad av en serie praktiska hinder. En digitaliserad offentlighetsprincip vÀnder pÄ perspektivet och lÄter alla handlingar vara öppna och tillgÀngliga om de inte lyder under sekretess.
Det Àr inte riktigt den andemeningen som genomsyrar kommunens svar pÄ E-förslaget om kommunstyrelsens handlingar. Förvaltningen lÄter meddela att det Àr krÄngligt och tidsödande att granska alla handlingar kring sekretessuppgifter och personuppgifter. Dessutom behöver allt digitalt material tillgÀnglighetsanpassas enligt lagen om tillgÀnglighet till digital offentlig service, vilket ocksÄ det Àr tidskrÀvande.
Men trots detta finns ÀndÄ en positiv attityd till förslaget frÄn förvaltningen och det hela slutar med ett beslut i november om att sÄ mÄnga dokument som möjligt av kommunstyrelsens beslutsunderlag ska publiceras pÄ hemsidan.
DÀr hade det kunnat sluta, med att en god ambition arkiveras bland andra goda ambitioner. Men sÄ inte i detta fallet. Ty pÄ senare tid har det hÀnt saker. FrÄn KS-mötet den 11 mars, och de följande tvÄ mötena, ligger nu i princip allt underlag tillgÀngligt pÄ hemsidan.
Bland underlagen till dessa möten hittar man standardunderlag sÄsom ekonomiska rapporter. Men ocksÄ underlag till intressanta beslut pÄ sistone, sÄsom bidrag till VIK, byggplanerna pÄ Breviksplanen samt expropriationen för industrimark. Vidare hittar man en serie ungdomsmotioner, samt en lista pÄ alla pÄgÄende investeringar, med omprioriteringar, som ger en ögonblicksbild av vad det Àr som kostar i form av investeringar just nu.
Det hÀr Àr en vÀldigt positiv utveckling. Det kan tyckas vara en liten sak, men det Àr en principiellt viktig sÄdan, som Àr vÀrd att uppmÀrksamma.
Man kan sÄklart hoppas pÄ mer. Det Àr fortfarande oklart varför inte övriga nÀmnder kan göra samma sak. Visst förekommer mÄnga kÀnsliga Àrenden i socialnÀmnden som inte ska publiceras. Men det innebÀr inte att inget ska publiceras. Och det Àr svÄrare att se vad som Àr sÄ kÀnsligt med Àrenden i miljö- och byggnadsnÀmnden. Andemeningen frÄn den digitala offentlighetsprincipen fÄr gÀrna vara ledstjÀrna i kommunens fortsatta utvecklingen kring handlingsoffentlighet.
Men det bÀsta Àr inte det godas fiende, och ett gott steg i rÀtt riktning förtjÀnar beröm.