De kommunala bolagen, med en mängd olika verksamheter, ägs av medborgarna. Och bör således styras av desamma, genom direktiv från det folkvalda kommunfullmäktige. Allt annat än en aktiv styrning från de folkvalda politikerna vore att avdemokratisera kommunala verksamheter och investeringar.
Det behöver givetvis finnas en balans mellan att låta bolaget och dess styrelse avgöra vad som är bäst för bolaget och hur detaljerade ägardirektiven är, för att inte fördelarna med bolagsformen ska gå förlorade. Detaljstyrning av enskilda beslut genom direktiv är inte någon god idé. Men det hindrar inte en aktiv målstyrning och ramar genom direktiv.
Som kommunalrådet nämner under fullmäktige så har det gått tio år med den bolagsstruktur man skapade, och inte så jättemycket har hänt i direktiven. Men det är något kommunstyret avser att förändra, enligt kommunalrådet, med avsikten att utveckla direktivens innehåll och pedagogik. Och att man ska vara en aktiv ägare. Det är ett lovande uttalande. Merparten av fullmäktige synes också dela bilden av att det finns ett behov av översyn av ägardirektiven.
Även om kommunen mycket riktigt kan vara betydligt mer aktiv i sin ägarstyrning har det ändå hänt lite genom åren.
Västerviks Resort har numera lagt ut restaurangverksamheten på privata aktörer. Men det går att notera att det fortfarande inte finns något förbud för Västerviks Resort att bedriva restauranger eller andra sidoverksamheter som konkurrerar med det privata och lokala näringslivet.
Det går att glädjas åt att det kommunala bolaget inte längre förväntas vara ”en motor” eller ”ha en ledande roll” för privata företag i den lokala besöksnäringen. Åtminstone inte genom direktiven.
En annan noterbar detalj i ägardirektiven är att bolagen är skyldiga att följa kommunens policys, handlingsprogram och riktlinjer. Det innebär, till exempel, att Västerviks Bostads AB ska följa kommunens kulturmiljöprogram. Programmet fastslår vilka områden och byggnader som är särskilt värdefulla och som ska bevaras. På senare tid har bolaget utmärkt sig genom att låta flera sådana värdefulla byggnader stå och förfalla och sedan vilja riva dem. Ett uppenbart brott mot kommunens program således.
Bolagets vd Andreas Horste har en tydlig inställning till kulturmiljöprogrammet, när han får frågan av VT (14/12). ”Det får kommunen ta ställning till. Vi framför bara vårt mål: att riva och bygga nytt. Sen är det kommunen som tar hänsyn till olika faktorer. Det gör inte vi på Bostadsbolaget, säger Andreas Horste.”
Det vore intressant att höra om bolagets ordförande och styrelse har en lika lättsinnig inställning till att följa ägardirektiven och de kommunala program som ingår. Skulle det vara så får man anta att det hela blir en fråga för bolagsstämman, där kommunen kan byta ut de ledamöter som inte avser följa ägardirektiven.
Som kommundirektören själv poängterar i sin presentation under fullmäktige är det inte frivilligt för bolagen att följa direktiven. Om inte kommunen tar tag i den här frågan och ser till att Bostadsbolaget följer kulturmiljöprogrammet får man anta att hela frågan om ägardirektiv mest är trams och charader från de folkvalda, och att man inte har någon tanke på att ha en aktiv styrning av bolagen.
I sammanhanget finns det också skäl att reflektera över avkastningskraven. Det är positivt att bolagen går med vinst, men att vinstmålen är siffersatta kan få olyckliga konsekvenser.
Det finns olika sätt för ett bolag att påverka vinsten på sista raden genom aktiva beslut. Vinst kan ökas exempelvis genom att höja priset – förutsatt att kunderna accepterar det eller inte har något val. Eller så höjer man vinsten genom att öka sina marknadsandelar - genom att konkurrera hårdare med det privata näringslivet. Vinsten kan också minskas till rätt nivå genom att man höjer sina kostnader, exempelvis genom att sponsra annan verksamhet eller höja lönerna i den egna organisationen.
Har politikerna i fullmäktige en klar bild av vad ägardirektiven i sin helhet får för konsekvenser? Behöver man kanske införa tydligare styrning avseende kostnader, löner, priser och marknadsandelar om man har ett siffersatt vinstmål?
Det kan annars vara en smula provocerande för invånare och företagare när man upplever att avgifterna ökar och konkurrensen med näringslivet likaså. Samtidigt som bolaget levererar vinst till kommunen och bolagen ändå har råd att lägga pengar på sponsring, och i fallet Västerviks Miljö och Energi dessutom att lägga sig bland Västerviks näringslivs högsta lönenivåer.