Därför är regeringens krispaket otillräckligt

Finansminister Mikael Damberg presenterade på måndagen regeringens krispaket för att hjälpa de som drabbats ekonomiskt till följd av kriget i Ukraina. Paketet är brett riktat, men otillräckligt för att möta det läge vi befinner oss i.

De utlovade prissänkningarna är bara marginella i ett läge med rekordhöga dieselpriser, menar ledarskribenten.

De utlovade prissänkningarna är bara marginella i ett läge med rekordhöga dieselpriser, menar ledarskribenten.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ledare2022-03-15 05:00
Detta är en ledare. VT:s ledarsida är oberoende moderat.

1,30 kronor per liter. Så mycket kommer priset på diesel att reduceras, från och med juni. Alla prissänkningar är givetvis välkomna, men en sänkning med 1,30 kronor — i ett läge där dieselpriserna nosar farligt nära 30 kronor per liter — är bara ett marginellt stöd. Damberg hävdade att det inte är möjligt att sänka priserna mer än så, på grund av EU:s direktiv, men det stämmer inte.

Man får utgå ifrån att finansministern är medveten om att det går att ansöka om tillfälligt tillstånd från EU, för att helt kunna ta bort denna skatt. Man skulle även kunna sänka momsen på drivmedel, och således sänka skatten ännu mer. Moderaterna gick exempelvis nyligen ut med en rad förslag som skulle landa i en prissänkning på fem kronor per liter diesel (SvD, 8/3).

Regeringen nöjde sig med att enbart frysa reduktionsplikten, det vill säga kravet att använda mer dyrt biodrivmedel, vid dagens nivåer. Innan kriget bröt ut var reduktionsplikten den största anledningen till de redan då stegrande priserna, och att inte rubba den ens nu är lika verkningslöst för klimatet som det är skadligt för vår industri och våra konsumenter. Att inte sänka den ens tillfälligt kommer slå hårt mot såväl energipriser som matvarupriser. Även här har åtminstone delar av oppositionen öppnat för att gå längre, och sänka även reduktionsplikten.

I stället för att tillmötesgå dessa problem har regeringen utlovat höjt bostadsbidrag, och även ett nytt bidrag i form av 1 000 kronor till samtliga bilägare, oavsett användning. Detta kommer rimligtvis vara ett välkommet tillskott i de berördas plånböcker, men trösten är liten när priserna fortsätter att rusa oavsett (och en saftig inflation, utöver det). Desto värre är det för de som inte tillhör någon av dessa kategorier, men som ändå måste hantera prisökningarna.

Damberg säger att vi inte kommer undan att det kommer bli ett försämrat läge, alldeles oavsett vad som görs. Det är sant, kriget i Ukraina berör redan oss alla och det kommer sannolikt bara bli mer påtagligt. Men det är ingen ursäkt för att inte göra mer för att motverka skadeverkan på vår ekonomi. Det finns fortfarande många kort kvar att spela, och det finns inget som tyder på att oppositionen skulle försöka blockera regeringen om den blev mer ambitiös än så här.

Våra senaste socialdemokratiska regeringar har ofta visat sig sena, lamslagna och konflikträdda. Detta stödpaket bär tecken av att ha stött på samma problem, men denna kris är för allvarlig för att vänta igenom alla deras fördröjningar. Vi behöver större reformer redan nu, om vi ska ha någon chans att dämpa skadan innan det är för sent.