En av samtidens mest framgångsrika borgerliga politiker är den brittiske premiärministern Boris Johnson som därför bör kunna tjäna som föredöme för svenska partier.
Johnson vann en jordskredsseger år 2019 med en majoritet på 80 platser samtidigt som Labourpartiet fick sitt sämsta resultat sedan 1935. Slagsidan berodde i hög grad på det brittiska valsystemet med enmansvalkretsar, men de konservativa fick ändå den högsta röstandelen av något parti på 40 år. Och partiet har fortsatt vinna en allt större majoritet i efterföljande fyllnadsval.
Helt klart går Boris Johnsons politik hem hos de brittiska väljarna. En viktig del är hanteringen av brexit, vilket knappast var en enkel bedrift. Det var inte enbart en nationell brittisk fråga, utan del av en större internationell utveckling som har ritat om det politiska landskapet i flera länder, inte minst i Sverige. Att Johnsson inte bara löste frågan, utan med bravur är talande.
Vägvalet gällande brexit är dock bara ett exempel på Johnsons övergripande politiska inriktning. Nyligen (Bloomberg 7/8) kritiserades premiärministern av företagsledare i London för att ignorera huvudstaden. Detta är särskilt uppseendeväckande eftersom det var som borgmästare i just London som Johnson inledde sin politiska karriär.
I stället prioriterar Johnson nu norra delen av landet, och i synnerhet industrin. Bland annat förankras statens närvaro genom fler förvaltningsjobb. Regeringen satsar även på infrastruktur i norr, där den största järnvägsutbyggnaden sedan den industriella revolutionen planeras. Inklusive en höghastighetsbana mellan industristäderna Liverpool och Leeds.
Projekten är del av Johnssons ”leveling up” agenda, alltså ambitionen att hela Storbritannien ska driva den ekonomiska utvecklingen. Inte minst detta bör inspirera svenska politiker. Det är oundvikligt att storstäder som Stockholm, genom att samla en stor mängd högkompetent arbetskraft, genererar en stor mängd varor och tjänster. Men staden kan inte ensam utgöra hela den nationella ekonomins ”motor”.
Dels är vårt välstånd i grunden materiellt och måste skapas i industrier som inte finns i storstäderna. Dels är det inte hållbart om överflöd koncentreras i små geografiska fickor, utan landet måste hänga samman ekonomiskt.
Ett svenskt parti som tycks ha insett detta är Moderaterna. I regeringsförhandlingarna i början av sommaren var exempelvis det stora budet till Centerpartiet ett landsbygdspaket. Med satsningar på såväl offentlig service som väg och järnväg, inte minst Norrbotniabanan.
Moderaterna utgör också ett alternativ till regeringens landsbygdsfientliga politik, och lovar bland annat (Expressen debatt 9/8) satsningar på skog, gruvdrift och elförsörjning. Basindustrin helt enkelt. Som Boris Johnson visat är detta rätt väg att gå. Storstaden är inte oviktig, men Sverige är betydligt större än Stockholm.