Det rÀcker med OstlÀnken

Förslag.  Infrastrukturminister Anna Johansson (S) och vice statsminister Isabella Lövin (MP) presenterar regeringens infrastrukturproposition.

Förslag. Infrastrukturminister Anna Johansson (S) och vice statsminister Isabella Lövin (MP) presenterar regeringens infrastrukturproposition.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ledare2016-10-07 08:10
Detta Àr en ledare. VT:s ledarsida Àr oberoende moderat.

Moderaterna sÀger nej till snabbtÄgen. DÀrmed ansluter sig partiet, som en gÄng var med och lanserade idén, till de mÄnga kritikerna av projektet.

En dag senare presenterade den rödgröna regeringen sin infrastrukturproposition. Den innehöll förvisso bra satsningar pÄ ökat jÀrnvÀgsunderhÄll, nÄgot som verkligen behövs. DessvÀrre meddelade regeringen ocksÄ att de Àmnar gÄ vidare med snabbtÄgssatsningarna, trots Moderaternas besked.

De berÀknade kostnaderna för snabbtÄgsprojektet Àr hisnande. Trafikverkets priskalkyler har pendlat frÄn 230 till 320 miljarder kronor. Det vill sÀga uppÄt Ätta försvarsbudgetar bara i de initiala berÀkningarna, trots att massor av investeringar runtomkring dÄ utelÀmnats. Erfarenheten frÄn tidigare projekt sÀger dock att kostnaden lÀr stiga Ànnu mer under arbetets gÄng.

Det Ă€r dyrt, det Ă€r svĂ„rt och det Ă€r krĂ„ngligt, sade infrastrukturminister Anna Johansson (S), under presskonferensen. ÄndĂ„ försvarar hon beslutet eftersom hon tycker det Ă€r viktigt att folk snabbare kan ta sig mellan Sveriges tre storstĂ€der.

Regeringens beslut bör ifrÄgasÀttas av flera skÀl. Det Àr oseriöst att dra igÄng gigantiska och lÄngsiktiga projekt av detta slag utan bred uppslutning. Hittills har utöver Moderaterna Àven Liberalerna och Sverigedemokraterna motsatt sig snabbtÄgen. Inte heller Centerpartiet eller Kristdemokraterna har givit projektet sitt stöd. Med tanke pÄ att regeringen inte ens under nuvarande högkonjunktur kan leverera en budget utan underskott Àr ett prestigeprojekt som snabbtÄgen Àn mer svÄrförsvarligt.

Inte heller samhĂ€llsekonomiskt gĂ„r det att motivera projektet. En hundralapp som satsas pĂ„ höghastighetsbanorna ger bara ger 40 kronor tillbaka i nytta, enligt Trafikverket (SvD 1/7). Även Finanspolitiska rĂ„det avrĂ„der frĂ„n bygget i skarpa ordalag: ”De planerade investeringarna i höghastighetsjĂ€rnvĂ€g mellan Stockholm och Göteborg/ Malmö bedöms som samhĂ€llsekonomiskt mycket olönsamma. Investeringarna bör dĂ€rför inte genomföras.”

OstlÀnken mellan Linköping och JÀrna bör byggas, men i övrigt innebÀr satsningen inte att regeringen tar ansvar för Sveriges infrastruktur. En snabbtÄgsutbyggnad krÀver grova ingrepp i naturen och ökat beslagtagande av privatpersoners mark. Dessutom skulle det slÄ ut massor av mindre projekt över hela landet i Äratal framÄt. Stora delar av Sveriges jÀrnvÀgsnÀt och mÄnga jÀrnvÀgsbroar Àr i uselt skick. RegionaltÄgen dras med problem och skulle behöva nedprioriteras av utrymmes- och kostnadsskÀl om snabbtÄgsplanen fullföljs.

Regeringen bör svÀlja stoltheten och skrota sina dyra utopier. Stanna vid OstlÀnken och rusta i övrigt befintliga stambanor. Det skulle bli billigare och gynna hela Sverige.