Fiber en vÀg mot tillvÀxt i glesbygden

TillvÀxt och produktivitetsökningar gynnar företagare, anstÀllda och samhÀllet i stort. Den stÄende frÄgan Àr dock hur man bÀst skapar tillvÀxt. Ser man till kommunen och regionen Àr det tydligt att vi inte har de bÀsta förutsÀttningarna.

En högre grad av digitalisering kan gynna tillvÀxt pÄ landsbygden. Men dÄ krÀvs fiberutbyggnad, menar ledarskribenten.

En högre grad av digitalisering kan gynna tillvÀxt pÄ landsbygden. Men dÄ krÀvs fiberutbyggnad, menar ledarskribenten.

Foto: Mark Lennihan

Ledare2021-08-13 19:11
Detta Àr en ledare. VT:s ledarsida Àr oberoende moderat.

Ekonomihistorisk forskning har visat att Kalmar lĂ€n Ă€ven fortsĂ€ttningsvis sackar efter, pĂ„ grund av sin industristruktur och att vi inte drar lika mycket nytta av den digitala revolutionen. Informationsteknologin effektiviserar mĂ„nga gamla sysslor och tjĂ€nster, och skapar helt nya tjĂ€nster och branscher. Det Ă€r storstĂ€der, och andra platser dĂ€r en stor del av ekonomin utgörs av tjĂ€nster, som gynnas mest av denna tekniska utveckling. Och det Ă€r i tjĂ€nsteföretag de flesta nya jobb skapas. 

För att komma ur denna tillvĂ€xtskugga skulle vi behöva fler kunskapsintensiva tjĂ€nsteföretag som utnyttjar informationsteknikens fördelar. Men det Ă€r lĂ€ttare sagt Ă€n gjort. Regionen och inte minst kommunen lider av en lĂ„g utbildningsnivĂ„ som bĂ„de pĂ„verkar produktiviteten negativt och gör det svĂ„rare för kunskapsintensiva företag att etablera sig och rekrytera personal. Det tenderar att leda till en ond cirkel av lĂ„g utbildningsnivĂ„, begrĂ€nsad produktivitetsutveckling och brist pĂ„ kunskapsintensiva tjĂ€nsteföretag. 

Men bilden Ă€r inte entydigt mörk. En ny avhandling av samhĂ€llsgeografen Hjalti Nielsen (Lunds Universitet) visar pĂ„ en möjlighet. Avhandlingens resultat ifrĂ„gasĂ€tter bilden av att kunskapsintensiva företag frodas bĂ€st i större stĂ€der. Nielsen undersökte ett antal sĂ„dana företag i perifera omrĂ„den i SmĂ„land och Norrland, lĂ„ngt ifrĂ„n nĂ€rmaste storstadsomrĂ„de, och jĂ€mförde med motsvarande företag i Malmö. Och fann att företagen pĂ„ landsbygden stod sig vĂ€l i konkurrensen med storstadsföretagen. 

Inom innovationsforskningen anses det att kunskapsintensiva företag inte trivs sĂ€rskilt bra pĂ„ landsbygden, pĂ„ grund av svĂ„righeterna att hitta vĂ€lutbildad arbetskraft och avstĂ„ndet till kunderna. Men Nielsen visar att företagen pĂ„ landsbygden har lĂ€gre personalomsĂ€ttning Ă€n de i storstĂ€derna, vilket stĂ€rker företagets kompetens över tid och förbĂ€ttrar de lĂ„ngsiktiga relationerna till kunderna. 

Avhandlingen visar dessutom att landsbygdsföretagen har blivit sĂ„ pass bra pĂ„ att kompensera för sitt lĂ€ge att de nu konkurrerar med storstadsföretagen pĂ„ deras hemmamarknad. Medan storstadsföretagen har maximalt 30 procent av sina kunder utanför hemmaregionen sĂ„ Ă€r siffran för landsbygdsföretagen mellan 70 och 100 procent. Detta, konstaterar Nielsen, har möjliggjorts av den kraftiga utbyggnaden, utvecklingen och ökade anvĂ€ndningen av internet de senaste decennierna. 

HĂ€r finns bĂ„de ett hoppfullt budskap och en lĂ€rdom för vĂ„r glesbygdskommun. Att öka möjligheterna till utbildning Ă€r fortfarande ett avgörande och lĂ„ngsiktigt projekt. Diskussionen om företagandets villkor och dess vikt för samhĂ€llsutvecklingen har vitaliserats under pandemin och behöver fortsĂ€tta stĂ€rkas. 

DĂ€rutöver föds viktiga möjligheter ur kombinationen av att samhĂ€llet och tjĂ€nster digitaliseras i allt högre grad, att glesbygden kan erbjuda billigt boende för företagare och personal, lĂ€gre kostnader för företag, samt att allt fler mĂ€nniskor söker sig ut frĂ„n storstĂ€derna. För att inte gĂ„ miste om denna potential behöver kommunen se till att det finns fiber i hela kommunen sĂ„ snabbt det bara gĂ„r. 

NÀr omstÀndigheter vi inte rÄr pÄ för en gÄngs skull talar till vÄr fördel gÀller det att inte missa möjligheten genom allmÀn senfÀrdighet över omstÀndigheter vi faktiskt rÄr över.