Handel och öppenhet var i fokus nÀr europeiska Kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker pÄ onsdagen höll sitt Ärliga tal om tillstÄndet i unionen. Huvudbudskapet var att EU ska fortsÀtta verka för ökad frihandel nÀr andra lÀnder gÄr mot protektionism.
Men Juncker betonade ocksÄ att EU inte fÄr vara en naiv anhÀngare av frihandel. DÀrför lovande han skarpa förslag om starkare samarbete för att upptÀcka nÀr frÀmmande statsmakt agerar genom företag för att köpa upp strategiskt viktiga europeiska intressen. Som exempel nÀmnde Juncker hamnar, delar av energisystem och företag inom försvarssektorn. Kommissionen vill ha former för tydligare genomlysning av utlÀndska avtalspartners av eventuell strategiska betydelse.
Det Àr vÀlkommet om EU kan stÀrka sitt samarbeta för att trygga medlemslÀndernas strategiska intressen gentemot tredje land. I Sverige har vi ju exemplet med Nordstreamprojektet dÀr ryska gasledningar pÄ svenskt vatten sÀtter oss i ett mer utsatt sÀkerhetslÀge. Ett annat exempel Àr det svenska 450 MHz-nÀtet som anvÀnds av samhÀllsskyddande myndigheter och Vattenfall. 2014 avslöjade Veckans affÀrer att nÀtet budats in av en rysk oligark.
SĂ€kerhet har under mĂ„nga Ă„r uppenbarligen fĂ„tt stĂ„ tillbaka i de vĂ€sterlĂ€ndska demokratierna. Ăppenhet mot omvĂ€rlden och affĂ€rsmĂ€ssig grund för beslut har vĂ€gt tyngre.
Globalt sett talar man nu om realpolitikens Äterkomst till handeln. Stater som vill utöka sin intressesfÀr pÄ andras bekostnad anvÀnder handeln som ett politiskt instrument. Detta har EU-lÀnderna fÄtt kÀnna pÄ. Ryssland upptrÀder som Sverige erfarit oförblommerat. Ryska företag med statliga, eller till statsledningen starkt knutna, intressen skaffar sig inflytande över europeisk strategisk infrastruktur. Inte minst inom energisektorn dÀr Ryssland upptÀckt en möjlighet att pÄverka andra lÀnder.
Den kinesiska regimen har en mer indirekt strategi mot Europa. Kinesiska företag med svÄrutredda kopplingar till parti och stat gör investeringar som Àr affÀrsdrivna men som samtidigt ger kineserna tillgÄng till mer kunskap och till konkurrensfördelar som stÀrker den egna industrin pÄ européernas bekostnad.
Det exempel som nu lÀr ha fÄtt upp frÄgan om bÀttre kontroll av utlÀnska investeringar pÄ EU:s dagordning Àr det kinesiska köpet av tyska robottillverkaren Kuka i fjol. Den tyska regeringen misstÀnker att köpet var ett sÀtt för Kina att komma över strategisk viktig teknisk kunskap och vinna fördelar mot europeisk industri.
NÀr andra maktsfÀrer aktivt blandar statliga intressen och nÀringsintressen kan inte de europeiska lÀnderna lÄtsas som att det regnar. Den som vill vara ett föredöme för öppenhet mÄste akta sig för att inte bli överkörd och utnyttjad.
EU och inte minst Sverige mÄste bli bÀttre att skydda egna intressen mot frÀmmande makt som upptrÀder pÄ marknaden. Det Àr inte ett hinder mot frihandel och öppenhet, utan snarare en förutsÀttning.